Corporaţiile multi-naţionale deţin controlul asupra a tot ce există, 
cred tot mai mulţi oameni, ipoteza fiind verificată şi de un studiu al 
cercetătorilor elveţieni. Din analiza informaţiilor referitoare la 
43.000 de corporaţii şi a conexiunilor existente între acestea, a 
rezultat că un grup relativ mic de companii, 147 mai exact, deţine un 
control “disproporţionat” asupra economiei globale.
O imagine postată pe Reddit şi preluată de Business Insider pare să 
surprindă aceeaşi idee: deşi în lume există milioane de produse, ele 
aparţin câtorva companii. Ilustraţia a fost numită “Iluzia alegerii” şi 
arată că, de fapt, aproape 400 de produse, unele dintre ele prezente şi 
pe piaţa românească, sunt deţinute de zece mai corporaţii: Coca-Cola, 
Nestle, Kraft, PepsiCo, Procter&Gamble, Johnson&Johnson, 
Unilever, Mars, General Mills şi Kellogg’s.
Impresionantă este şi gama diversificată de produse deţinută de o 
companie. Nestle, spre exemplu, are în portofoliu atât băuturi (Nestea, 
Nescafe), cât şi dulciuri (KitKat, Crunch), cosmetice (L’Oreal, Vichy, 
Garnier, Maybelline), haine, (Diesel, Ralph Lauren, Giorgio Armani) sau 
hrană pentru animale (Friskies, Purina). Şi Mars deţine, pe lângă 
branduri precum Snickers, Twix, Bounty, Mars, Becel, Knorr, Hellmann’s, 
şi mâncare pentru animale: Whiskas, Pedigree sau Royal Canin.
Imaginea a stârnit o mulţime de comentarii, mulţi concluzionând că, 
unui consumator i-ar fi foarte dificil să nu mai cumpere produse 
deţinute de o anumită companie, când aceasta controlează branduri din 
diferite categorii de consum.
Imaginea indică faptul că, de fapt, alegerile cumpărătorilor nu prea 
influenţează prezenţa pe piaţă a unui produs. “Practic, banii ajung la 
aceleaşi zece companii, indiferent de produsul pe care-l cumperi. 
Amintiţi-vă când toată lumea spunea să boicotăm produsele conexe Koch. 
Mult succes în a reţine această listă data viitoare când mergeţi la 
cumpărături”, a scris unul dintre internauţi.
Deşi există şi comentatori care spun că acest grafic nu are nicio 
însemnătate pentru consumatori, utilizatorul pagodapagoda a scris: “Are 
relevanţă deoarece câteva dintre aceste companii au comis atrocităţi 
majore împotriva umanităţii, iar acest graficul arată dominaţia 
companiilor în cauză. De exemplu, de 15 ani eu fac eforturi să nu mai 
cumpăr nimic de la Nestle, ca urmare a faptului că ei folosesc copii pe 
post de sclavi pentru a recolta cacao şi pentru că în anii ’70 au lansat
 masive campanii de propagandă pentru a convinge mamele gravide că 
Nesquik este mai bun pentru copiii lor decât laptele matern, milioane de
 africani suferind azi handicapuri fizice şi intelectuale masive. De 
aceea, este o informaţie relevantă să ştim cine sunt cu adevărat 
proprietarii diferitelor branduri”.

 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu