miercuri, noiembrie 04, 2015

Episcopii catolici din Iaşi condamnă Halloween-ul: Are o înclinaţie spre ezoteric şi elemente care pot fi asociate cu satanismul

Episcopii catolici din România cred că Halloween-ul reprezintă o înclinaţie spre esoteric, are elemente care pot fi asociate cu satanismul şi că evenimentul „pune cu totul în umbra sărbători catolice importante”.

Foto: AFP/Mediafax Foto

Episcopii catolici din Iaşi fac o recomandare credincioşilor din municipiu. În urma sesiunii de primavară a Conferinţei Episcopilor Catolici din România, desfăşurată la Oradea, membrii clerului au discutat despre manifestările care au loc în preajma sărbătorii "Toţi Sfinţii" (1 noiembrie). Ierarhii afirmă că tot mai multe persoane participa la manifestările de Haloween şi au propus inclusiv măsuri pentru a "contracara" această sărbătoare. Clerul remarcă această înclinaţie către "ezoteric", asociind Halloween-ul cu fenomenul satanismului, mai ales că "pune cu totul în umbră două sărbători catolice importante" - "Toţi Sfinţii" (1 noiembrie) şi "Pomenirea Tuturor Credincioşilor Raposaţi" (2 noiembrie)", potrivit Bzi. ro.
"S-a constatat, in timpul dezbaterilor, ca in societatea noastra romaneasca s-au strecurat multe obiceiuri pagane pe care, chiar si unii dintre crestini le accepta sau chiar le promoveaza sub sigla obiceiului celtic al Halloween-ului. Pana la finalizarea unei serii de cateheze elaborata de Comisia pentru Cateheza, Comisia pentru Tineri si Laici si Comisia pentru Invatamant, pr. Eduard Cosa, secretarul Conferintei Episcopilor Catolici din Romania, a trimis la 24 octombrie 2014 tuturor episcopilor catolici romani un material intocmit de pr. Anton Cioba (Oradea) si pr. Felix Roca (Iasi), publicat deja anul trecut in preajma sarbatorii "Toti Sfintii", precum si scrisoarea PS Virgil emisa cu aceeasi ocazie, materiale care ar putea fi de folos la sensibilizarea pietatii populare in preajma sarbatorii care se apropie", se arată în mesajul trimis de preoţii catolici din Iaşi.
"In sintonie cu ceilalti ierarhi si cu dorinta de a avea o pozitie comuna cu privire la misterul sarbatorilor de la inceputul lunii noiembrie, va chemam sa va inspirati din propunerile facute de PS Virgil pentru a privi altfel realitatile vietii de zi cu zi. Va dorim sarbatori frumoase de solemnitatea "Toti Sfintii" (1 noiembrie) si "Pomenirea Tuturor Credinciosilor Raposati" (2 noiembrie)", a precizat si PS Petru Gherghel, episcop de Iasi.
 
Mai jos, mesajul PS Virgil Bercea, episcop greco-catolic de Oradea:
 
"Dragii mei,

Rolul nostru, al preotilor si al fiecarui crestin, este de a propovadui Cuvantul facut trup, de a propovadui evanghelia in zilele noastre ceea ce inseamna iubire si iertare, intelegere si buna invoire, pace si binecuvantare. Biserica in toate timpurile a incercat sa dea sens si valoare vietii. In contextul in care traim intra in societate tot mai mult anumite fenomene cu caracter lipsit de sacralitate precum "Halloween" - sarbatoare celtica. Biserica Catolica, la 1 noiembrie, celebreaza sarbatoarea "Toti Sfintii". Va indemn pe fiecare dintre Sfintiile voastre precum si pe toti credinciosii sa vorbiti lumii despre valoarea sarbatorii "Toti Sfintii" care uneste cerul cu pamantul in rugaciune, precum va indemn sa evitati organizarea altor evenimente, precum cele cu dovleacul de "halloween".
Halloween este o sărbătoare de origine celtică, preluată de multe societăţi din lumea occidentală şi nu numai. Halloween se sărbătoreşte în noaptea de 31 octombrie, precedând sărbătoarea creştină Ziua tuturor sfinţilor de pe 1 noiembrie. Obiceiuri specifice de Halloween sunt realizarea de dovleci sculptaţi, luminaţi cu ajutorul unor cu felinare, folosiţi la decorarea caselor şi grădinilor sau ca lanternă, dar şi costumarea în personaje desprinse din poveştile de groază. Copiii costumaţi astfel colidă din casă în casă şi sunt recompensaţi cu dulciuri pentru creativitate. Cele mai populare dulciuri pregătite pentru această sărbătoare sunt merele glazurate.

Imageria răului pe care o promovează Halloween-ul nu poate conduce decât la sporirea comportamentului violent, a infracţionalităţii şi a criminalităţii


Zilele trecute, un grup de 28 ONG-uri reunite sub titulatura de Coaliția pentru Familie și Constituție au acuzat Ministerul Educației Naționale de nerespectarea Legii Educației Naționale, pentru că permite și promovează sărbătorirea Haloween-ului în scolile românești.   
În acest context, l-am contactat pe domnul Virgiliu Gheorghe, cunoscut biofizician și specialist în cercetări psihosociale și comunicare, pentru a ne explica însemnătatea și simbolistica Halloween-ului.
Domnule Virgiliu Gheorghe, cum apreciaţi introducerea acestei sărbători pe agenda activităţilor instituţiilor de învăţământ din România?
În primul rând, cred că ar trebui să ne punem problema scopului, a sensului sau a beneficiului pe care îl va avea pentru educaţia copiilor români, pentru societate în ansamblul ei, promovarea manifestărilor Halloween. Aceasta pentru că pe parcursul istoriei, orice sărbătoare a jucat un anumit rol în cultura, în religia, în definirea identităţii şi viaţa popoarelor.
De pildă, sărbătorile creştine, contribuie la întărirea, la consolidarea relaţiei omului cu Dumnezeu, cu sfinţii şi evident cu întreaga învăţătură a Bisericii Creştine care are ca centru iubirea aproapelui, milostenia, fapta cea bună în general. Deci sărbătorile creştine trimit la modelul Dumnezeului-Om Hristos şi a tuturor care i-au urmat model de dragoste şi jertfă pentru ceilalţi.
Mai existau sărbătorile legate de ciclul natural al anotimpurilor agricole sau pastorale care erau oarecum neutre din punct de vedere moral, deşi imprimate de tot felul de superstiţii şi concepţii magice; avem, desigur, şi sărbătorile care celebrau evenimente istorice importante ale poporului respectiv care consolidau relaţia omului cu trecutul poporului său şi, nu în ultimul rând, sărbătorile păgâne dedicate tot feluri de zei. Acestea din urmă, având ca scop atragerea simpatiei a ajutorului zeului respectiv, erau marcate de tot felul de ritualuri prin care erau evocate actele fundamentale ale zeului, ca şi comportamentul moral sau social pe care acesta îl reprezenta în mod exemplar. Deci ca şi în creştinism, sărbătoarea închinării la aceşti zei readucea în conştiinţa oamenilor poruncile zeului respectiv, care uneori nu erau deloc morale şi inofensive. De pildă la sărbătorirea luiDionisos se îmbătau şi se dedau orgiilor. Iar la alţi zei cum ar fi Baal, se aduceau jertfe copii cât mai mici, prunci.
Deci mie mi se pare că atunci când se introduce sau se promovează o sărbătoare – eveniment central în viaţa unui popor – este esenţial de investigat care este schimbarea pe care acesta o va aduce în mentalităţi, în raporturile sociale şi chiar în Weltanschauung-ul acelui popor.
Dar Halloween-ul este perceput ca un prilej de relaxare, de distracţie. Copiii se deghizează, se vizitează, primesc bombonele…
Aşa este promovat mediatic, dar cea mai mare parte a mass-media, s-a demonstrat din păcate în ultimii ani, nu are criterii etice, ci doar mercantile. Câştigul dictează morala. Iar Halloween-ul este un eveniment care anual creşte audienţa, deci câştigurile. Waldemar Sezer, profesor de informatică laUniversitatea Sao Paulo din Brazilia observa că legile acestui mediu conduc la paradoxul că evenimentele cele mai grozave, moartea cea mai tragică sunt cele care cresc cel mai mult audienţa. Deci dacă media se întreţine prin horor şi divertisment, este de înţeles în această logică de ce promovează hallowen-ul în măsura în care o fac. Problema cea mai mare este aceea că instituţiile educaţionale nu înţeleg faptul că oricare sărbătoare vine cu o panoplie de elemente simbolice care generează anumite comportamente şi mentalităţi.
Deși pare o joacă, ca orice manifestare rituală, mimesisul are ca efect actualizarea și consolidarea unei relații psihologice între individ și realitatea mitologizată. Cercetările din domeniul fenomenogiei religiilor au demonstrat că pe parcursul participării implicării în scenariul mitului respectiv, individului chiar i se imprimă acele stării mentale sau sufletești care caracterizează persoanele mitologizate. E ca și cum s-ar produce un transfer de energie psihomentală între personajul mitologizat și subiect. Aceasta explică faptul că participarea la sărbătoarea Halloween induce o stare psihologică în care excitația și fascinația sunt asociate cu un sentiment de spaimă mai mult sau mai puțin intens în funcție de gradul implicării. În acest context individul în mod firesc urmează actele proprii personajelor în pielea cărora a intrat.
Așadar, dincolo de bombonele, este evident pentru oricine că imageria răului pe care o promovează Halloween-ul nu poate conduce decât la sporirea comportamentului violent, a infracţionalităţii şi a criminalităţii, adică faptele proprii duhurilor necurate pe care Halloween-ul le invocă.
Dar Halloween-ul a fost introdus ca sărbătoare chiar în Biserica Catolică, pentru a alunga spiritele rele, şi lucrul acesta îl cred foarte mulţi din cei care acceptă această sărbătoare. Cum vă explicaţi acest lucru?
În primul rând, este vorba de o sărbătoare celtică închinată prinţului morţii şi prietenilor lui, deci avem de-a face cu o sărbătoare păgână pe care probabil la un anumit moment Biserica Catolică a încercat să o îmblânzească suprapunând-o cu Sărbătoarea Tuturor Sfinţilor. Ea oricum nu avea valenţele de astăzi în trecut, şi chiar dacă în Biserica Catolică ea ar fi fost dezvoltată într-un sens compatibil cu cel din zilele noastre acesta nu este un argument. Când, adeseori, în mass-media se critică Biserica, se aduc în discuţie inchiziţia şi cruciadele sângeroase din unele locuri din lume, uitându-se că acest lucru a avut loc numai în catolicism, nu şi în Ortodoxie, şi numai într-o anumită perioadă de timp. Însă, paradoxal, când se doreşte promovarea unei sărbători cu evident caracter păgân ni se impune ca argument principal că este creştină, deci bună pentru că a fost recunoscută la un moment dat şi în Biserica Catolică.
Dacă Halloween-ul a fost ceea ce este astăzi în trecut nu ştim, însă oricum discuţia este lipsită de sens atâta timp cât Biserica Catolică, de ani de zile ca şi anul acesta se delimitează de manifestările acestei sărbători, atenţionând asupra caracterului magic şi malefic în ultimă instanţă al acestora. La fel a făcut în ultima vreme și Biserica Ortodoxă.
Şi privind alungarea spiritelor rele?
Este de bun simţ faptul că duhurile rele nu pot fi izgonite de alte duhuri rele sau de oameni care îndeosebi le invocă. Vrăjitorii nu se închină lui Dumnezeu, iar duhurile morţilor, ce pot face ele împotriva demonilor? Lumea lui Halloween este mai curând o lume infernală, deci prietenoasă duhurilor rele, locul în care acestea petrec şi se odihnesc.
Este vorba de o confuzie totală de ordin axiologic care ţine mai curând de ideologia relativizării adevărului. Ceea ce insinuează sărbătoarea în chip simbolic este faptul că duhurile rele ar putea conferi o putere asupra vieţii şi morţii, puterea de a stăpâni, de a produce durerea altora în mod evident o imagerie luciferică în care Lucifer este celebrat în mod disimulat. Faptul că Haloween constituie una dintre cele trei sărbători ale „Bisericii” lui Satan, spune totul. Mie mi se pare că avem de-a face cu o gravă problemă etică atunci când impunem în mentalul colectiv o sărbătoare, aceeaşi sărbătoare în care sataniştii aduc o închinare specială lui Satan, tocmai pentru că ei o recunosc ca fiind propria lor sărbătoare.
Unele costume sunt cu totul nevinovate, iar copiii nu ştiu nimic de coincidenţa despre care vorbiţi. În aceste condiții, cum i-ar putea vătăma sărbătoarea?
Coincidenţă ar fi în cazul în care costumele ar reprezenta pe îngeri şi pe sfinţi, iar sataniştii şi-ar asuma această sărbătoare, însă în momentul în care acestea închipuie pe vrăjitori şi demoni, duhurile fantomatice ale morţilor sau cine ştie ce monstru nu mai poate fi vorba de coincidenţă. Acest repertoriu vestimentar sau fantasmatic ţine evident de lumea lui Satan. Vătămarea poate că nu este evidentă la vârstele în care totul nu este decât o, să spunem, nevinovată joacă, dar perspectivele incubării acestei imagerii pe care copilul şi-o asumă nu sunt deloc inofensive.
Există o mulţime de studii desfăşurate în Statele Unite în care se arată că de Haloween cresc spargerile cu minim 25%, sporesc consumul de alcool şi droguri şi cresc rata criminalităţii. Într-un studiu realizat în Boston s-a constatat că, pe parcursul a patru ani, în noaptea de Haloween criminalitatea este mai mare cu 50% decât în toate celelalte momente ale anului.
 De asemenea, privind perspectiva inofensivă pe care o au tinerii, relevant este studiul în care se arată că la întrebarea ce aţi vrea să faceţi în noaptea de Halloween, cei intervievați au ales, într-un procent de 80%, răspunsul „să omor un om”. Spiritul acestei sărbători este într-adevăr viu şi dictează nu înmulţirea binelui, a păcii şi a dragostei între oameni, de care lumea de astăzi se pare că are nevoie tot mai mult, ci un spirit malefic al lucrării răului dus până la uciderea aproapelui.
 Toate aceste fapte cred că ar fi de ajuns ca să ne punem problema în ce măsură societatea românească, şcoala românească care se confruntă tot mai mult cu problema violenţei are nevoie de introducerea sărbătorii şi manifestărilor de Haloween.
Care apreciaţi că va fi viitorul „sărbătorii” Halloween în societatea românească?
Depinde foarte mult de noi, de fiecare dintre noi, pe fondul uriaşei confuzii axiologice în care s-a ajuns. Mai cu seamă părinţii care sunt interesaţi de educaţia şi viitorul copiilor lor ar trebui să conştientizeze şi să reacţioneze. Mijloacele mediatice nu ştiu în ce măsură vor ajuta la stoparea fenomenului, pentru că divertismentul şi violenţa aduc bani şi de asemenea, sărbătoarea aceasta procură câştiguri imense industriei de consum care este interesată direct să o promoveze. Şcoala românească însă nu ştiu ce alegere va face.
Ori va opta pentru o măsură raţională care ia în considerare argumentele şi cercetările pe care le-am citat anterior, refuzând să se mai implice în organizarea manifestărilor Haloween, ori va înclina să-și asume acest fenomen din ignoranţă sau sub presiunile seculare. În cel de-al doilea caz, nu ştiu cum va putea rezista în faţa opoziţiei a tot mai mulţi părinţi, a legii fundamentale a ţării şi a legislaţiei proprii Ministerului Educaţiei, care nu permit o educaţie contrară principiilor etice. Vreau să cred însă că va birui raţiunea.
Dr. Virgiliu Gheorghe este bioetician, secretar ştiinţific al Institutului pentru cercetări psihosociale şi bioetică

CÎND TE JOCI CU FOCUL IADULUI...


Sîntem cu toții îngroziți de tragedia petrecută în seara de 30octombrie la București, soldată cu 28 de morți și 162 de răniți (cifrele sînt provizorii, mulți dintre răniți fiind în stare gravă, în timp ce alții s-au externat deja), toți tineri și chiar adolescenți (unii încă neidentificați). Ca de obicei în situațiile-limită, „civilizația” (cu pretențiile ei oganizatorice, logistice, tehnologice etc.) se dovedește mai fragilă decît se crede, iar aceasta cu atît mai mult într-o țară ca România, în care formele ei sînt mai degrabă butaforice.
Se va vorbi mult despre cauzele fizice sau materiale ale tragediei (și cineva va trebui să răspundă, măcar ca să se îngusteze posibilitățile unor recidive), dar nu știu cîți sînt dispuși să accepte cu toată gravitatea o reflecție asupra cauzelor meta-fizice sau spirituale (pentru care în lumea contemporană funcționează aproape reflex prezumția de obscurantism sau superstiție). 
Nenorocirea s-a petrecut în gura nopții de Halloween și într-un cadru profund marcat de „spiritul” demoniac al acestei pseudo-sărbători globalizate. Știu că există rock și rock, și nu vreau să fac speculații asupra caracterului satanist al acestui gen de muzică și comportament, dar nu se poate să nu te pună pe gînduri, dincolo de îndoielnicul nivel artistic și de iresponsabilitatea sau teribilismul „punerii în scenă”, numele trupei respective (Goodbye to Gravity! – „Adio seriozității!”*), al albumului lansat cu acest prilej (Mantras of War – „Mantre de război”) sau al primului single din componența lui (The Day we die – „Ziua în care murim”) – adevărat „best-sellerprofetic”, cum l-au numit (fără să știu exact ce-au avut în gînd) chiar unii dintre actanții tragicului eveniment.  Poate că rămîne loc, dincolo de durere și stupefacție, și de o minimală „învățătură de minte”...
Indiferent cît crezi sau nu în „puterile întunericului”, cîrdășia cu demonicul sau numai simplul joc de-a demonismul, cu binecunoscutele ingrediente horror ale păgînismului și magiei, se arată nu o dată a nu rămîne fără urmări. Sfidarea Binelui și provocarea Răului reprezintă un „stil de viață” asupra căruia s-ar cuveni un plus de meditație, pornind de la concretul tragic, iar nu de la supozițiile abstracte. Căci, c-o luăm real sau simbolic, cu dracul nu e de glumit...

Răzvan CODRESCU

* Sigur că înțelesul cel mai curent al lui gravity este „gravitație”, dar cuvîntul poate însemna, contextual, și greutate, pondere, gravitate, seriozitate, solemnitate, importanță. Polisemia lasă loc mesajelor subliminale (foarte frecvente în acest gen de exprimare publică). Prietenului Paul Slayer Grigoriu - unul dintre oamenii pe care-i prețuiesc cel mai mult, oricît de rocker ar fi - i-am răspuns pur și simplu că „aici conotația bate denotația”. Nu contest că s-ar putea să mă înșel, dar eventualitatea unei astfel de receptări rămîne (mai ales în asociație cu alte elemente din aceeași recuzită, afișele - inclusiv cel postat aici - fiind și ele relevante).

Sursa: razvan-codrescu.blogspot.ro

A fost un ”Black Hole Sun” la Club Colectiv de Halloween

IonutTeneEditorial

Toată tragedia îngrozitoare de la Club Colectiv din București în ajun de Halloween m-a dus cu gândul la o celebră melodie rock din anii 90, interpretată de Soundgarden și intitulată ”Black Hole Sun”, o invocare a spiritelor malefice de deschidere a porților iadului pentru oamenii obișnuiți. Soundgarden a compus un rock ușor, dar cu versuri edificatoare spre o invocare a lui satan. La Club Colectiv din punct de vedere metafizic parcă am asistat la o ”Black Hole Sun”, de invocare a spiritelor rele de către membrii formației începând cu titlu, album și single sugestiv: Goodby Gravity, Mantras of War și The Day We Die. Toate cele trei titulaturi erau o invocare a celui rău, prin levitație împotriva legilor gravitației Creatorului, prin chemarea spiritelor mantrelor în sens negativ și denumirea melodiei vedetă: ”Ziua în care noi vom muri”. Și chiar au murit trei membrii ai formației și cu ei, încă 25 de persoane și, din păcate, vor urma și altele grav rănite, conform declarațiilor lui Raed Arafat. Nimic nu e întâmplător! Această ”Black Hole Sun” s-a produs în ajun de Halloween – o sărbătoare păgână celtică care invocă moartea și duhurile rele, care e importată din SUA. Concertul era intenționat lansat în ajun de Halloween, când déjà mulți români inconștienți își urau ”Halloween Fericit”, un fel de ”Crăciun Fericit” întors pe dos. De acum va fi Doliu Național! Sigur că în Clubul Colectiv nu erau uși de ieșire, extinctoare suficiente și au intrat 400 de persone în loc de 100, cât era capacitatea sălii aflată în subteran, care s-a transformat în momentul tragediei într-o criptă mortuară pentru bieții tineri nevinovați. Dar dincolo de aceste neajunsuri administrative, semnificația evenimentului în ajun de Halloween avea conotații satanice de invocare acidă a răului. La Club Colectiv aveau loc săptămânal concerte cu efecte pirotehnice dar nu s-a aprins sala cu pereții ei. Sigur unii vor spune că a fost o întâmplare că incendiul s-a produs în ajun de Halloween pe melodia ”Ziua în care noi vom muri”. În realitate, invocarea răului, a spiritelor malefice, și provcarea morții, au creat o ”Black Hole Sun”, cum simbolic cânta formația Soundgarden în anii 90.
goodbye_to_gravity_53144300
Toți martorii, de la gravul incident, care au scăpat cu viață, spun că au ieșit din infern și au văzut iadul cu ochii lor. În Club Colectiv parcă s-a căscat sub forma unei ”Black Hole Sun”, o gură neagră de foc a iadului, care a înghițit ca un Moloh tinerii nevinovați veniți sincer să se distreze, neștiind că locul, timpul și incantațiile formației au deschis poarta infernului. Tânărul rocker Alex Teodorescu a lăsat o mărturie cutremurătoare despre inferenul din Club Colectiv. Pentru prima dată s-a închinat după mulți ani ca să scape, iar la final după ce și-a pierdut doar geaca, nu viața în infernul din Club Colectiv, a spus că Dumnezeu s-a îndurat de el. Despre această ”Black Hole Sun” a vorbit și o asistentă ISU ajuns la fața locului și mărturisit despre infernul de acolo: ”Le curgea carnea. Mă implorau. Izbeau în mine. Lumea striga: Am văzut Iadul”. Numai televiziunile generaliste de știri ca să nu-i supere pe stăpânii americani, că doar din SUA s-a importat petrecerea malefică, nu făceau conexiunea cu Halloween-ul.Cum să spunem noi că în Rusia s-a interzis în școli Halloween-ul pentru că creează depresie și violență la copii!? De asemenea, trebuie elaborată o lege ca minorii să nu mai poată avea acces în cluburi. La Cluj-Napoca în cluburi intră tineri de 15/16 ani care își pun viața sau sănătatea în pericol. Apropo de presa mainstream! Aceleași personaje venite de la ședințele de CSP și Marxism-Leninism din anii 80 ne dădeau lecții la televizor în interminabile talk-show-uri cum trebuie să se distreze tinerii. Dacă un personaj din studio a încercat timid să facă o ușoară paralelă cu sărbătoarea americană de invocare a morții, o jurnalistă care a plecat de câțiva ani în SUA, cu lacrimi în ochi, dar de fapt s-a mutat cu tot cu casă și bagaje la o televiziune patronată în subsidiar de SRI, urla parcă din gură de șarpe să nu nu se invoce explicații creștine, uitând doamna că a scăpat ca prin minune de un cancer galopant acum câțiva ani. Pentru bani ce nu face omul!!! Concluzia dezbaterii era, fără nicio explicație, că tot: ”popii sunt de vină!” Nu am înțeles de ce? Până la urmă tragedia din Club Colectiv trebuie să fie o învățătură pentru noi toți: să învățăm să ne distrăm frumos, iar în loc să pomenim numele necuratulu, să spune mereu în gând numele lui Iisus. Nu vom mai avea nicio treabă cu ”Black Hole Sun!”
Ionuț Țene
Sursa: www.napocanews.ro

Răspântie de drumuri în legătura sufletească dintre fraţi şi surori

Răspântie de drumuri în legătura sufletească dintre fraţi şi surori
Am auzit de multe ori o comparaţie potrivită făcându-se când trebuie să defineşti o frumoasă legătură de prietenie dintre două persoane: "Se înţeleg aşa bine, parcă ar fi fraţi". Cât de potrivită mai este în zilele noastre această analogie când relaţiile dintre fraţi şi surori se deteriorează tot mai mult, când procesele de prin tribunale dintre cei cu acelaşi sânge durează cu zecile de ani?
Este o realitate tristă cea a relaţiilor de astăzi dintre fraţi, în care mulţi nu suportă să se vadă, să-şi vorbească, cu atât mai mult să stea la o masă de sărbători împreună. De ce au ajuns aici, de ce îi lasă inima să îşi vadă fiecare de interesul lui fără să-i pese de celălalt, să fie invidios tocmai pe fratele lui? Oare de ce nu lasă fiecare deoparte orgoliile şi împietrirea care i-au adus în aceste situaţii? Desigur, sunt mulţi şi în cealaltă parte, în care surorile sunt surori, legăturile dintre ei bine consolidate în copilărie nu lasă loc de ceartă şi ură. Cu siguranţă sunt mai mulţi cei care se înţeleg decât cei care se ceartă şi nu se pot suporta. Dar nu asta este important, nu câţi sunt fraţii care nu se înţeleg, ci de ce au ajuns aici. Să fie de vină părinţii şi educaţia primită în copilărie, să fie de vină societatea sau răcirea dragostei din inimile lor?
Respect, iubire şi jertfă frăţească
Ce s-a pierdut pe drumul educaţiei în familie sau al abordării relaţiilor dintre fraţi de către părinţi de s-a ajuns de la familia bunicului, care ne povesteşte că lui fratele mai mic îi spunea "bădie" pentru că era mai mare decât el, la familia de acum, în care lăsând deoparte respectul, nu mai găsim nici măcar iubire frăţească? Sigur că şi bunicii se mai certau cu cei şapte fraţi pe care îi aveau, dar fiecare îşi cunoştea locul şi rolul în familie. Cei mici ştiau că trebuie oarecum să asculte de cel mare, iar acesta avea conştiinţa că are o anumită responsabilitate faţă de fraţii mai mici. Mai ştiau că vremurile sunt grele şi poate unii renunţau la şcoală pentru ceilalţi, mergând să muncească pentru a ajuta la întreţinerea lor. Cuviosul Paisie Aghioritul are nişte cuvinte frumoase şi ne spune că "atunci când cel mai mic îl respectă pe cel mai mare, iar cel mai mare îl iubeşte pe cel mai mic, se creează o frumoasă atmosferă familială. Tatăl meu adeseori îmi spunea: "Să faci ascultare de fratele tău mai mare!"".
Şi aşa am ajuns la ceea ce s-a pierdut pe drum, s-a pierdut jertfa, pentru că era o jerftă să renunţi la tine pentru fratele tău. Să te laşi pe locul doi pentru ca fratele tău să poată avea mai multe posibilităţi de a reuşi, de a avea o viaţă mai bună. Ar fi lucru mare să recuperăm astăzi acest dar al jertfei pentru fraţii noştri. Am auzit şi astăzi de familii sărace, cu mulţi fraţi în care cei mari muncesc ca să ajute la întreţinerea familiei, dar jertfa nu este doar pentru aceştia, este şi pentru cei care nu vor să renunţe tocmai la păpuşa cu care surioara se joacă, deşi mai au încă cel puţin vreo 20 de păpuşi, sau la laptopul de care are nevoie sora abia intrată la facultate. Jertfa se naşte din iubire şi tocmai asta este ceea ce trebuie părinţii să-i înveţe pe copii. Nu rivalitatea născută din "uite ce cuminte este fratele tău" îi va face mai buni, aşa cum spunea psihologul Alfred Adler: "Dacă unul dintre copii eşuează cu totul, adesea celălalt este absolut dispus la reuşită. Dacă unul din ei este recunoscut de părinţi ca eminent, celălalt se poate rata", ci insuflarea iubirii pentru celălalt născută dintr-o educaţie înţeleaptă, cu principii corecte şi nepărtinitoare.

Rivalitatea dintre fraţi
În multe familii apariţia celui de-al doilea copil dă peste cap universul personal al primului născut. Frăţiorul mai mic poate fi perceput în multe feluri de cel mai mare şi nu de puţine ori sentimentele acestuia din urmă pot fi asociate cu gelozia, invidia şi pot ajunge chiar la ură, percepându-l pe cel mai mic ca fiind un rival care atentează la iubirea părinţilor şi la locul pe care îl ocupă el în inima lor. Certurile şi rivalităţile dintre fraţi în copilărie sunt inevitabile, iar tactul, înţelepciunea părinţilor şi capacitatea lor de a nu favoriza în nici un fel pe vreunul dintre fraţi sunt factorul cel mai important în menţinerea acestor certuri la nivelul "nu a vrut să îmi dea şi mie jucăria" fără a se ajunge în viitorul lor ca adulţi la "o să te dau în judecată dacă nu împărţim casa părinţilor".
Din literatura psihologică de specialitate aflăm că "relaţia dintre fraţi trebuie să-i ajute pe fiecare să îşi dezvolte personalitatea, spiritul competitiv, dar şi să se sprijne şi să coopereze, pe scurt să-i pregătească pentru integrarea în grupuri mai largi - pentru început grupul de la grădiniţă, apoi colectivul şcolar, grupul de prieteni". Cele mai mici greşeli în comportamentul părinţilor în ceea ce priveşte relaţia dintre fraţi poate duce pe viitor la mari neînţelegeri. Cum este perceput fratele de la începutul relaţiei celor doi aşa va continua să fie şi la maturitate, dacă este văzut ca rival, iar părinţii fără să îşi dea seama încurajează lucrul acesta, rivali vor fi şi când vor creşte.
Gelozia şi invidia dintre fraţi determină, spun psihologii, fenomenul de "soare-lună" sau "bun-rău" în familie. De multe ori, unul dintre fraţi ia atitudinea copilului bun şi ascultător, celălalt comportându-se complet diferit, devenind copilul-problemă al familiei. Amândoi trăiesc sentimentul invidiei, numai că fiecare îl manifestă diferit. Cel cuminte perseverează în atitudinea lui pentru a primi în continuare aprecierea şi iubirea părinţilor, iar cel care este, să spunem, neascultător încearcă cu încăpăţânare să capteze atenţia celor din jur prin metodele pe care le-a perceput el ca fiind bune. Despre invidia dintre fraţi, preotul Timotei Kilifis spunea: "Cea mai mare otravă din viaţa omului este invidia dintre fraţi. Copii, vă îndemn să vă bucuraţi şi să vă lăudaţi cu fraţii, în loc să-i urâţi!"

Sursa: Ziarul Lumina

Dragostea de frati si surori

A nu avea dragoste catre un frate inseamna a nu avea respect pentru acei care l-au nascut; iar dispretul autoritatii parintesti este o nelegiuire." (Plutarh)

"Atunci cand cel mai mic il respecta pe cel mai mare, iar cel mai mare il iubeste pe cel mai mic, se creeaza o frumoasa atmosfera familiala. Tatal meu adeseori imi spunea: "Sa faci ascultare de fratele tau mai mare!"" (Cuviosul Paisie Aghioritul)
"Eu si cu fratele meu eram ca doua ace ale aceluiasi ceas: el era acul cel mare si eu cel mic, dar amandoi aratam aceeasi ora." (Xavier de Maistre)
"Cea mai mare otrava din viata omului este invidia dintre frati. Copii, va indemn sa va bucurati si sa va laudati cu fratii, in loc sa-i urati!" (Pr. Timotei Kilifis)
"Copiii trebuie sa iubeasca sincer, adevarat, pe aproapele lor, pe cel in nevoie, sa-si iubeasca fratii, surorile si pe ceilalti copii, sa fie buni, saritori, blanzi. Copiii trebuie sa invete sa se bucure de binele aproapelui si sa se intristeze de necazul acestuia." (Episcopul Irineu)
"Dintre toate comorile pe care parintii le pot lasa copiilor lor nu e niciuna mai de pret ca un frate: e un prieten dat de natura, un prieten caruia nimeni nu-i poate tine locul si pe care, odata pierdut, nimeni nu-l poate inlocui." (Plutarh)

Ignatie Monahul
Sursa: www.crestinortodox.ro