Foto: Andy Prokh |
Prietenii sunt rudele tale de suflet ce nu uită să te întrebe din când în când pe care drum te afli.
vineri, mai 24, 2013
Martirajul părintelui Arsenie în moara lui Kalusek
Pr. Arsenie Boca |
"Mărturisirea lui Dumnezeu cu preţul vieţii este preţul învierii oamenilor întru sfinţi."
Mărturisitori - Pr. Arsenie Boca |
Autor: Victor Roșca |
Ca în toate localitățile din țară, sediul Siguranței Regionale Brașov
fusese instalat într-una din cele mai frumoase case din oraș, vila
fruntașului liberal Mihai Popovici, situată la o oarecare distanță de
clădirile învecinate. (...)
Eram în arest, în celula comună. În fața
noastră aveam imaginea unui spital de campanie din timpul războiului.
Pe un prici cu două nivele, erau lungiți unul lângă altul oameni tăcuți,
cu figurile supte de suferință. Văzându-ne, în primul moment, au prins
viață, pentru ca în clipa următoare să se retragă unul câte unul într-o
apatie controlată, reacție de ființe captive.
Erau strânși aici cei cu ancheta
terminată sau cei ținuți pentru o cercetare suplimentară. Printre ei am
zărit o figură normală, luminoasă, un călugăr. El stătea întins cu
picioarele dezvelite pâna la genunchi. Văzându-ne, s-a ridicat și ne-a
întrebat cu vocea blajină:
- Sunteți elevi?
- Da!
- De unde?
- De la Liceul Radu Negru din Făgăraș.
Părintele Arsenie, pentru că acesta era
călugărul, găsindu-ne probabil prea firavi pentru ”Moara lui Kalusek”, a
făcut semn cu arătătorul mâinii stângi în sus și a rostit ca pentru el,
dar cu voce tare să auzim și noi:
- Legiunea îngerilor din cer încă nu-i completă!
Preotul arhimandrit Arsenie Boca,
Starețul Mănăstirii Brâncoveanu din Sâmbăta de Sus fusese arestat cu o
lună sau două înaintea noastră. Urma lui o întâlnisem în pivnița
Siguranței din Făgăraș, unde, pe un perete al beciului, scrijelise
câteva cuvinte de îmbărbătare. Aici, la Brașov, drumul lui s-a
încrucișat din nou pentru scurt timp cu drumul nostru.
Părintele Arsenie nu părea tulburat de
condiția lui de deținut. Obișnuit cu privațiunile monahale afară,
mortificându-și el însuși trupul, regimul din beciul Siguranței îl
suporta ca o prelungire a vieții sale de ascet.
Pentru că era seară, ne-am căutat
fiecare câte o fâșie pe podina de prici. Eu cu Ionică Mogoș și Ioan
Glăjar ne-am urcat la etaj, în preajma părintelui Arsenie. Un imbold
interior mă împingea cât mai aproape de dânsul. După dușul rece al
arestării, prezența părintelui Arsenie alături de noi nu era numai un
reper pe drumul ce ne era hărăzit, ci și o dovadă că suferința noastră
avea o semnificație profund creștină. După ce i-am spus că la Făgăraș
trecusem prin aceeași celulă în care poposise și el, printre alte teme
pe care voiam să ni le lămurească, l-am întrebat:
- Cum trebuie să ne rugăm?
- Ducând război împotriva ispitei, așa
cum ați făcut-o afară împotriva celor fără de Dumnezeu. Acum, voi
stăpâniți e experiență, folosiți-o! ne-a răspuns părintele.
Eram strânși în jurul lui ca puii lângă
cloșcă. La un moment dat își întoarce privirea spre Ionică Mogoș și
fixându-l insistent îl întreabă:
- Tu de ce ești îmbrăcat în negru?
Ionică nu era îmbrăcat în negru, însă
destinul lui era așa cum îl vedea părintele Arsenie, era cernit. Alături
de el minutele erau clipe și chiar dacă nu vorbeam trăiam o stare
euforică, o stare de mare liniște și pace.
Un milițian a ordonat prin vizetă: ”Singerea!”.
Deținuții posomorâți, vlăguiți de
presiunea amenințărilor, au evadat unul după altul în lumea
binecuvântată a uitării. (...) Deodată, o învârtitură de cheie. Apoi,
pași pierduți urcând scările spre camerele de anchetă. Și, iar liniște.
Un nou zăngănit de cheie. S-a deschis ușa celulei noastre. Cineva a
intrat tiptil și s-a îndreptat spre priciul nostru. S-a oprit în dreptul
părintelui Arsenie și cu o mână la tras de picior, iar cu cealaltă i-a
făcut semn să tacă. Părintele s-a sculat în liniște, s-a încălțat și a
dispărut între zidurile ”morii”. (...)
Spre ziuă, părintele Arsenie a fost
readus în celulă. Am distins apoi clar mersul târâș, al uui schilodit
între pașii îndesați ai gardienilor, care-l cărau de subțiori. (...)
Părintele Arsenie..., pe părintele
Arsenie l-au chinuit la început, la arestare, prin luna mai. Atunci,
toți demonii lui Kalusek se năpusteau asupra lui; fiecare vroia să dea
măcar un pumn unui ”sfânt”, ca să-și arate fidelitatea față de doctrina
Partidului. Dar, spre deosebire de ceilalți deținuți, ce urlau în timpul
torturii, părintele se ruga pentru bătăuși. Și, prin sfințenia sa, a
reușit să-i îmblânzească. De atunci, Kalusek, șeful Siguranței Regiunii
Brașov, cel mai înrăit torționar, i-a permis să primească mâncarea de la
femeile ce vin zilnic la poartă. Pentru că el n-a fost uitat de
credincioși nici chiar aici. Secretul arestării sale a fost repede
aflat. La numai câteva zile după aducerea sa la Brașov, la ușa
Siguranței au apărut femeile din Schei, apoi din alte localități, cu
coșuri încărcate cu mâncare. Primele venite au fost alungate, dar, după
producerea miracolului, pentru că domesticirea acestor turbați este un
miracol, Kalusek a acceptat merindea femeilor, din care o parte o aduce
părintelui aici, în celulă. Și părintele ne-o împarte nouă. (...)
Înzestrat cu calități duhovnicești
ieșite din comun, dotat cu o mare putere de intuiție, erudit, cunoscător
al calitățilro și slăbiciunilor omenești, după o lună de anchete,
părintele Arsenie devenise prizonierul preferat, în nopțile albe, ale
inspectorilor Ionescu și Tomescu. Ziua era lăsat în așteptare ca toți
ceilalți deținuți, dar noaptea, după plecarea funcționarilor, era dus
sus, în biroul lor. În timpul interogatoriului la întrebările puse
răspundea cu digresiuni interesante, ce stârneau curiozitatea celor doi
bătăuși cu pretenții de intelectuali.
În anul 1948 Patriarhia Română avansase
numele preotului arhimandrit Arsenie Boca pentru a fi titularizat
episcop pe scaunul Episcopiei Maramureșului ocupat temporar de episcopul
Policarp al Americii. Cu această ocazie, Ministerul Culturii a cerut
Siguranței comuniste informațiile necesare deciziei pe care trebuia s-o
ia în legătură cu această numire.
În urma cercetării, părintele Arsenie a
fost considerat de Siguranță un pericol public pentru dictatura
proletară și în locul deciziei de numire în scaunul episcopal s-a
hotărât imediata lui arestare. Un preot cu atâta autoritate și cu o așa
de puternică influență asupra masei de credincioși trebuia scos repede
din biserică și întemnițat.
Părintele Arsenie era cercetat pentru
legăturile presupuse cu conducătorii rezistenței anticomuniste care,
între anii 1945 și 1947, s-ar fi adăpostit în apropierea mănăstirii
Sâmbăta de Sus. O altă acuzație foarte gravă era faptul că dăduse viață
acestui așezământ monahal brâncovenesc de la poalele Munților
Făgărașului și făcuse din el un centru de spiritualitate creștină opus
comunismului ateu. În ultimii doi ani, însăși prezența lui în mijlocul
satelor din Țara Făgărașului devenise pentru partidul comunist o sfidare
la acțiunea de sovietizare. Întemnițarea noastră în aceeași celulă cu
părintele Arsenie o consideram un mare privilegiu.
(Victor Roșca - Moara lui Kalusek. Începutul represiunii comuniste, Ed. Curtea Veche, București, 2007, pp. 87-94)
|
Sursa: Fericiţi cei prigoniţi
http://www.fericiticeiprigoniti.net
http://www.fericiticeiprigoniti.net
Abonați-vă la:
Postări (Atom)