| Pr. Arsenie Boca | 
"Mărturisirea lui Dumnezeu cu preţul vieţii este preţul învierii oamenilor întru sfinţi."
| Mărturisitori - Pr. Arsenie Boca | 
| Autor: Victor Roșca | 
| Ca în toate localitățile din țară, sediul Siguranței Regionale Brașov
 fusese instalat într-una din cele mai frumoase case din oraș, vila 
fruntașului liberal Mihai Popovici, situată la o oarecare distanță de 
clădirile învecinate. (...) 
Eram în arest, în celula comună. În fața
 noastră aveam imaginea unui spital de campanie din timpul războiului. 
Pe un prici cu două nivele, erau lungiți unul lângă altul oameni tăcuți,
 cu figurile supte de suferință. Văzându-ne, în primul moment, au prins 
viață, pentru ca în clipa următoare să se retragă unul câte unul într-o 
apatie controlată, reacție de ființe captive. 
Erau strânși aici cei cu ancheta 
terminată sau cei ținuți pentru o cercetare suplimentară. Printre ei am 
zărit o figură normală, luminoasă, un călugăr. El stătea întins cu 
picioarele dezvelite pâna la genunchi. Văzându-ne, s-a ridicat și ne-a 
întrebat cu vocea blajină: 
- Sunteți elevi? 
- Da! 
- De unde? 
- De la Liceul Radu Negru din Făgăraș. 
Părintele Arsenie, pentru că acesta era 
călugărul, găsindu-ne probabil prea firavi pentru ”Moara lui Kalusek”, a
 făcut semn cu arătătorul mâinii stângi în sus și a rostit ca pentru el,
 dar cu voce tare să auzim și noi: 
- Legiunea îngerilor din cer încă nu-i completă! 
Preotul arhimandrit Arsenie Boca,
 Starețul Mănăstirii Brâncoveanu din Sâmbăta de Sus fusese arestat cu o 
lună sau două înaintea noastră. Urma lui o întâlnisem în pivnița 
Siguranței din Făgăraș, unde, pe un perete al beciului, scrijelise 
câteva cuvinte de îmbărbătare. Aici, la Brașov, drumul lui s-a 
încrucișat din nou pentru scurt timp cu drumul nostru. 
Părintele Arsenie nu părea tulburat de 
condiția lui de deținut. Obișnuit cu privațiunile monahale afară, 
mortificându-și el însuși trupul, regimul din beciul Siguranței îl 
suporta ca o prelungire a vieții sale de ascet. 
Pentru că era seară, ne-am căutat 
fiecare câte o fâșie pe podina de prici. Eu cu Ionică Mogoș și Ioan 
Glăjar ne-am urcat la etaj, în preajma părintelui Arsenie. Un imbold 
interior mă împingea cât mai aproape de dânsul. După dușul rece al 
arestării, prezența părintelui Arsenie alături de noi nu era numai un 
reper pe drumul ce ne era hărăzit, ci și o dovadă că suferința noastră 
avea o semnificație profund creștină. După ce i-am spus că la Făgăraș 
trecusem prin aceeași celulă în care poposise și el, printre alte teme 
pe care voiam să ni le lămurească, l-am întrebat: 
- Cum trebuie să ne rugăm? 
- Ducând război împotriva ispitei, așa 
cum ați făcut-o afară împotriva celor fără de Dumnezeu. Acum, voi 
stăpâniți e experiență, folosiți-o! ne-a răspuns părintele. 
Eram strânși în jurul lui ca puii lângă 
cloșcă. La un moment dat își întoarce privirea spre Ionică Mogoș și 
fixându-l insistent îl întreabă: 
- Tu de ce ești îmbrăcat în negru? 
Ionică nu era îmbrăcat în negru, însă 
destinul lui era așa cum îl vedea părintele Arsenie, era cernit. Alături
 de el minutele erau clipe și chiar dacă nu vorbeam trăiam o stare 
euforică, o stare de mare liniște și pace. 
Un milițian a ordonat prin vizetă: ”Singerea!”. 
Deținuții posomorâți, vlăguiți de 
presiunea amenințărilor, au evadat unul după altul în lumea 
binecuvântată a uitării. (...) Deodată, o învârtitură de cheie. Apoi, 
pași pierduți urcând scările spre camerele de anchetă. Și, iar liniște. 
Un nou zăngănit de cheie. S-a deschis ușa celulei noastre. Cineva a 
intrat tiptil și s-a îndreptat spre priciul nostru. S-a oprit în dreptul
 părintelui Arsenie și cu o mână la tras de picior, iar cu cealaltă i-a 
făcut semn să tacă. Părintele s-a sculat în liniște, s-a încălțat și a 
dispărut între zidurile ”morii”. (...) 
Spre ziuă, părintele Arsenie a fost 
readus în celulă. Am distins apoi clar mersul târâș, al uui schilodit 
între pașii îndesați ai gardienilor, care-l cărau de subțiori. (...) 
Părintele Arsenie..., pe părintele 
Arsenie l-au chinuit la început, la arestare, prin luna mai. Atunci, 
toți demonii lui Kalusek se năpusteau asupra lui; fiecare vroia să dea 
măcar un pumn unui ”sfânt”, ca să-și arate fidelitatea față de doctrina 
Partidului. Dar, spre deosebire de ceilalți deținuți, ce urlau în timpul
 torturii, părintele se ruga pentru bătăuși. Și, prin sfințenia sa, a 
reușit să-i îmblânzească. De atunci, Kalusek, șeful Siguranței Regiunii 
Brașov, cel mai înrăit torționar, i-a permis să primească mâncarea de la
 femeile ce vin zilnic la poartă. Pentru că el n-a fost uitat de 
credincioși nici chiar aici. Secretul arestării sale a fost repede 
aflat. La numai câteva zile după aducerea sa la Brașov, la ușa 
Siguranței au apărut femeile din Schei, apoi din alte localități, cu 
coșuri încărcate cu mâncare. Primele venite au fost alungate, dar, după 
producerea miracolului, pentru că domesticirea acestor turbați este un 
miracol, Kalusek a acceptat merindea femeilor, din care o parte o aduce 
părintelui aici, în celulă. Și părintele ne-o împarte nouă. (...) 
Înzestrat cu calități duhovnicești 
ieșite din comun, dotat cu o mare putere de intuiție, erudit, cunoscător
 al calitățilro și slăbiciunilor omenești, după o lună de anchete, 
părintele Arsenie devenise prizonierul preferat, în nopțile albe, ale 
inspectorilor Ionescu și Tomescu. Ziua era lăsat în așteptare ca toți 
ceilalți deținuți, dar noaptea, după plecarea funcționarilor, era dus 
sus, în biroul lor. În timpul interogatoriului la întrebările puse 
răspundea cu digresiuni interesante, ce stârneau curiozitatea celor doi 
bătăuși cu pretenții de intelectuali. 
În anul 1948 Patriarhia Română avansase 
numele preotului arhimandrit Arsenie Boca pentru a fi titularizat 
episcop pe scaunul Episcopiei Maramureșului ocupat temporar de episcopul
 Policarp al Americii. Cu această ocazie, Ministerul Culturii a cerut 
Siguranței comuniste informațiile necesare deciziei pe care trebuia s-o 
ia în legătură cu această numire. 
În urma cercetării, părintele Arsenie a 
fost considerat de Siguranță un pericol public pentru dictatura 
proletară și în locul deciziei de numire în scaunul episcopal s-a 
hotărât imediata lui arestare. Un preot cu atâta autoritate și cu o așa 
de puternică influență asupra masei de credincioși trebuia scos repede 
din biserică și întemnițat. 
Părintele Arsenie era cercetat pentru 
legăturile presupuse cu conducătorii rezistenței anticomuniste care, 
între anii 1945 și 1947, s-ar fi adăpostit în apropierea mănăstirii 
Sâmbăta de Sus. O altă acuzație foarte gravă era faptul că dăduse viață 
acestui așezământ monahal brâncovenesc de la poalele Munților 
Făgărașului și făcuse din el un centru de spiritualitate creștină opus 
comunismului ateu. În ultimii doi ani, însăși prezența lui în mijlocul 
satelor din Țara Făgărașului devenise pentru partidul comunist o sfidare
 la acțiunea de sovietizare. Întemnițarea noastră în aceeași celulă cu 
părintele Arsenie o consideram un mare privilegiu. 
(Victor Roșca - Moara lui Kalusek. Începutul represiunii comuniste, Ed. Curtea Veche, București, 2007, pp. 87-94) | 
Sursa: Fericiţi cei prigoniţi  
http://www.fericiticeiprigoniti.net
 
http://www.fericiticeiprigoniti.net
 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu