Puterea Învierii este ascunsă în Sfânta Cruce, iar lumina
Învierii este slava Sfintei Cruci, afirmă Patriarhul Bisericii Ortodoxe
Române, Daniel, în Pastorala transmisă clerului şi credincioşilor
ortodocşi cu prilejul Sfintei Sărbători a Paştelui.
“Crucea Mântuitorului Hristos este semnul iubirii Sale atotputernice
şi smerite, făcătoare de viaţă şi dătătoare de bucurie. În Sfânta Cruce
este ascunsă puterea Învierii, iar lumina Învierii este slava Sfintei
Cruci. Astfel, Sfânta Cruce nu este doar semn al jertfei şi al morţii,
ci şi semn al Învierii şi al biruinţei”, spune Patriarhul.
Înaltul ierarh ortodox consideră că “prin Învierea lui Hristos Cel
Răstignit se arată că iubirea omului faţă de Dumnezeu şi faţă de semeni
poate fi mai tare decât ura, violenţa şi moartea”.
“Tăria puterii iubirii jertfelnice a lui Hristos se arată atât în
Crucea Sa, ca smerenie, cât şi în Învierea Sa, ca slavă. De aceea,
Biserica Ortodoxă nu desparte niciodată Crucea de Înviere”, susţine
Preafericitul Daniel.
Acesta subliniază că “răstignirea lui Hristos pe Cruce este
respingerea cea mai violentă a iubirii lui Dumnezeu de către omenirea
păcătoasă şi înstrăinată de Dumnezeu”.
”Pe de altă parte, jertfa Sa pe Cruce, îndurată în mod liber
(cf. Ioan 10, 17-18), arată smerenia Sa, ca răbdare a suferinţei şi ca
statornicie în iubire iertătoare, chiar şi faţă de duşmanii
Săi (‘Părinte, iartă-le lor, că nu ştiu ce fac’, Luca 23, 34)”, arată
Patriarhul.
Potrivit acestuia, “legătura interioară dintre Cruce şi
Înviere este o dominantă a întregii spiritualităţi ortodoxe liturgice şi
filocalice, deoarece Ortodoxia este în acelaşi timp Biserica pocăinţei
şi a doxologiei, a postului şi a bucuriei”.
“Întrucât, prin Crucea lui Hristos s-a arătat puterea iubirii
mântuitoare a lui Dumnezeu (cf. 1 Corinteni 1, 18), noi, creştinii,
cinstim Sfânta Cruce şi ne facem semnul ei când ne rugăm, dimineaţa, la
prânz şi seara, când începem un lucru şi când îl terminăm, în vreme de
necaz şi în vreme de bucurie”, afirmă Patriarhul Daniel, explicând că
“legătura dintre Cruce şi Înviere, dintre suferinţă şi speranţă,
osteneală şi bucurie, luptă şi biruinţă se vede adesea în iubirea
jertfelnică a părinţilor buni pentru copiii lor, a părinţilor
duhovniceşti pentru cei păstoriţi de ei, a oamenilor harnici şi darnici
pentru semenii lor aflaţi în nevoi, în iubirea jertfelnică a celor care
lucrează şi se luptă, permanent, pentru binele familiei şi al
societăţii, al poporului şi al patriei lor, al tuturor oamenilor pentru
care Hristos Domnul a murit şi a înviat ca să dăruiască tuturor mântuire
şi viaţă veşnică”.
Preafericitul Patriarh Daniel reaminteşte că “anul acesta,
2013, este sărbătorit în Patriarhia Română ca ‘an omagial al Sfinţilor
Împăraţi Constantin şi Elena”, la împlinirea a 1.700 de ani de la
proclamarea de către Sfântul Împărat Constantin cel Mare a Edictului de
libertate religioasă de la Mediolanum (Milano), în anul 313″.
Patriarhul elogiază “importanţa covârşitoare” a Sfinţilor Împăraţi
Constantin şi Elena pentru viaţa şi activitatea Bisericii ca “apărători
ai libertăţii creştinilor, ai unităţii Bisericii, ctitori de cetăţi
creştine şi lăcaşuri sfinte, apărători ai demnităţii umane şi ajutători
ai săracilor” şi modelul care l-a constituit pentru viaţa creştină a
mamelor Sfânta Elena “învăţătoare a credinţei creştine în familie şi în
societate, unind înţelepciunea cu evlavia şi credinţa cu dărnicia”.
“Sfinţii Împăraţi Constantin şi Elena ne îndeamnă să apărăm dreapta
credinţă, să ne închinăm Sfintei Cruci şi să o cinstim ca pe o armă de
biruinţă, să vedem în semnul Crucii puterea iubirii jertfelnice şi
smerite a lui Hristos, care ne duce la învierea sufletelor, din moartea
păcatului, şi la învierea trupului, din stricăciunea mormântului”,
îndeamnă Patriarhul.
Acesta constată că “astăzi mulţi oameni poartă crucea suferinţei din
cauza înmulţirii păcatelor, a patimilor egoiste şi a relelor de tot
felul, din cauza lăcomiei sau zgârceniei unora şi a sărăciei altora, a
violenţei în familie şi în societate, a nedreptăţii şi nepăsării, a
bolilor şi singurătăţii, a certurilor în familie şi a divorţurilor, a
părăsirii copiilor şi bătrânilor ş.a., (…), în această privinţă
adeverindu-se cuvintele Mântuitorului Hristos că: ‘Din pricina
înmulţirii fărădelegii, iubirea multora se va răci’ (Matei 24, 12)”.
“Prin urmare, mai ales în aceste zile, este bine să aducem bucuria
Sfintelor Paşti în casele de copii orfani şi bătrâni, la patul
bolnavilor, dar şi acolo unde este multă tristeţe, singurătate şi
deznădejde, în familiile sărace, îndoliate şi îndurerate. (…)
Pretutindeni unde putem face binele să-l facem purtând, în suflet şi în
fapte, lumina Crucii şi bucuria Învierii! (…) Orice osteneală sau orice
jertfă, de acest fel, cuprinde în ea lumina pe care o vesteşte Biserica
Ortodoxă în ziua de Paşti şi în fiecare duminică de peste an,
zicând: Iată, prin Cruce a venit bucurie la toată lumea!”, spune
Patriarhul.
Înaltul ierarh ortodox ne sfătuieşte “să cultivăm, prin
rugăciune şi cuvânt bun, în lumina acestei bucurii pascale, legătura
fraternă cu românii care se află în afara hotarelor României sau în
diaspora română”.
În încheierea Pastoralei de Paşte, Patriarhul Bisericii Ortodoxe
Române, Daniel, adresează tuturor ”părinteşti şi frăţeşti doriri de
sănătate şi mântuire, de pace şi bucurie, dimpreună cu salutul
pascal: Hristos a înviat!”
Sursa: .Agenţia Naţională de Presă AGERPRES
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu