Mărturisitori - Pr. Justin Pârvu |
Autor: Pr. Gheorghe Calciu |
Pe
plaiul nemţean care duce spre satul Petru Vodă, pe un drum deloc uşor
accesibil, cu gropi şi pietre, după ce treci prin satul de case pitite
pe după garduri sărace, case ce par şi mai mici la umbra munţilor
împăduriţi, se deschide deodată o poiană, neaşteptată privelişte de
secolul al XV-lea: cîteva clădiri croite sever împrejurul unei biserici
ridicată după modelul celor ctitorite de Ştefan Cel Mare. Te apropii cu
tacută smerenie şi te uiţi cu sfială să vezi dacă nu cumva e scris pe
frontispiciul bisericii, în numele voievodului celui sfânt: «Aici voit-a
Domnul să înfrâng pe păgânul jefuitor».
Zidurile pictate în motive din vremea
Voievodului se răsfaţă în lumina de apus. Vezi judecata din urmă, slava
sfinţilor mucenici, harta României Mari, neciuntită de vrăjmaşii
dinăuntru şi din afară, păzită de sfinţi şi de ostaşi de ieri şi de azi.
Este un moment de trecere din prezent în trecut.
Din Biserică se aud cântări şi litanii
neîncetate, oameni, în majoritatea lor simpli, câţiva monahi, tineri,
unii foarte tineri, robotind prin curte, pelerini care aşteaptă să fie
găzduiţi. Încă nu a venit vremea slujbelor de seară. În faţa unei uşi şi
a unei chilii modeste, zeci de persoane, bărbaţi, copii, femei, unii cu
desagii alături, aşteaptă. Unii şoptesc rugăciuni, alţii citesc
acatiste sau canoane. În odăiţa aceea modestă, Părintele Iustin Pârvu
spovedeşte oamenii. 17 ore în şir, cu foarte mici pauze, părintele
primeşte cu suflet cald, aceşti pelerini-penitenţi care vin la el din
toate colţurile ţării, să-şi verse lacrimile durerii şi ale pocăinţei,
să-şi uşureze sufletul de păcatele grele sau uşoare. Odăiţa aceea mică
şi sărăcăcios-monahală cuprinde în ea şi raiul pe care Părintele Iustin
îl ţine acolo viu prin rugăciunile sale neîncetate, dar şi iadul
păcatelor mărturisite, grozave sau mărunte.
17 ore în scaunul de spovedanie
Părintele Iustin spunea: "Când ai de a
face, ca duhovnic, cu ceata aceasta nesfârşită de penitenţi, îţi trebuie
o răbdare ca a lui Hristos ca să nu te îngrozeşti de felul în care
satana lucrează în lume cuprinzând sufletele oamenilor. Diavolul este
foarte iscusit în a îndemna pe oameni la păcat şi foarte inventiv în a
insufla păcatele de tot felul în inima oamenilor. Apăsaţi de greutatea
păcatelor enorme, oamenii vin aici să şi le spună.Unele păcate sunt
grele ca iadul, te îngrozeşti ascultându-le, cad peste tine, ca
duhovnic, asemenea unor bolovani imenşi şi strivitori. Atunci stau şi mă
rog să mă apere Dumnezeu de slăbiciuni sufleteşti şi de încrâncenarea
inimii. Şi se risipeşte spaima păcatului grozav şi penitentul pleacă
uşurat".
Când eram profesor la Seminarul
Teologic, unii părinţi ai elevilor veneau să se spovedească la noi, la
părinţii profesori. Apoi stăteau la Sf. Liturghie şi se împărtăşeau. Am
observat că părintele unui elev, când venea la miruit, îmi săruta mâna
şi apoi umărul. După două sau trei întâplări de felul acesta l-am
întrebat de ce mă sărută pe umăr. Omul, care se spovedea la mine, mi-a
răspuns: "Părinte, am sărutat umărul pe care am pus păcatele mele prin
spovedanie".Atunci m-am speriat. Aveam propriile mele păcate şi mă
îngrozeam de faptul că cineva mai punea şi păcatele lui pe umerii mei.
Acum, când l-am auzit pe părintele Iustin, m-am gândit câte greutăţi are
un duhovnic de mănăstire, care este, poate, mai solicitat la
spovedanie, decât oricare altul.
Dacă Dumnezeu îl întăreşte câte 17 ore
pe zi în scaunul duhovniciei, sigur că Duhul Sfânt lucrează în
preacuvioşia sa puterea neîngrozirii de ce aude, răbdarea şi uşurarea
inimii şi minţii de povara păcatelor ascultate.
Nu ştiu ce vorbeşte părintele Iustin cu
penitenţii săi, nu în sensul înşiruirii păcatelor mărturisite, ci în
sensul iertării, ce cuvinte de mustrare şi de iertare le spune, cum le
aşază sufletul curăţat prin spovedanie în rosturile lui, cu ce cuvinte
îi mângâie sfătuindu-i să nu mai greşească. Dacă te duci la uşa pe care
penitenţii ies după mărturisire, vei vedea că oamenii au feţe ca de
înger. Radu Gyr
scria, într-un volum de poezii de pe frontul din Rusia – unde fusese
trimis de mareşalul Antonescu să moară –, că "Ostaşii au chip ca de
înger când mor".
Cuvântul părintelui este tare, în sens
spiritual, dar mai mare decât cuvântul care iese din gura lui este duhul
din el care ţi se comunică dincolo de cuvânt, cu o forţă irezistibilă,
fără a-ţi viola gândul şi sensibilitatea, în mod mângâios,
cuprinzându-te din toate părţile ca o apă binecuvântată. Dar şi logica
lui este spirit de foc, ieşind dintr-o convingere nestrămutată a
credinţei lui, dintr-o experienţă de duhovnic uriaşă, încununată şi de
experienţa închisorilor prin care a trecut, unde răbdarea lui s-a format
şi unde a mângâiat, a mustrat şi a vindecat cu rugăciunea şi cu
dragostea.
Un pelerin îmi spunea - şi eu am fost de
părerea lui - că cel mai tare (exprimarea lui) dintre toţi monahii de
astăzi este Părintele Iustin. Eu nu am sesizat tăria lui din
comportament, dar în duh şi în consevarea puterii pe care o are asupra
oamenilor, fără nici o gesticulaţie ostentativă, este, într-adevăr, cel
mai tare monah, mai tare ca orice arhiereu care, prin fatalitatea
poziţiei, rămâne mereu izolat, ieşind din această situaţie forţată numai
prin gesturi de voinţă excepţională, care rămân memorabile, dar sunt
rare. Părintele Iustin este una cu mănăstirea, una cu slujirea, una cu
spovedirea, una cu penitentul pe care îl curăţă prin spovedanie, şi-l
consolează prin cuvânt bun şi iubire.
Dragoste prin fapte, patriotism fără lozinci
Pot spune ca, prin experienţa anilor de
puşcărie, prin cădere şi ridicare, Dumnezeu mi-a dat o mare putere de
dragoste pe care o practic faără efort şi pe care nu am avut-o înainte
de această experienţă. Dragostea mea se exercită la nivelul unei
parohii, dragostea părintelui Iustin se exercita la nivelul unei ţări
întregi şi chiar şi dincolo de hotare, dacă mă gândesc la numărul imens
de persoane din Vest care-l cunosc.
Dumnezeu a dăruit ţării, pe vremea
persecuţiei comuniste, părinţii spirituali şi duhovnicii cei mai mari
din istoria Bisericii noastre. Aceştia au menţinut credinţa în inimile
românilor prin cuvântul lor tare. Atunci când ierarhia se plia şi când
cuvântul ierarhilor era ambiguu, aceşti părinţi spirituali au ţinut sus
inima românească în nădejdea că Dumnezeu nu ne-a părăsit. Cine ar putea
înşira numele lor scris cu litere de foc în conştiinţă. Slăvit să fie
Domnul Dumnezeul nostru că nu ne-a lăsat în mâinile vrăjmaşilor noştri
ca să-şi râdă de noi şi să spună: bine, bine.
Dar Dumnezeu a pregătit în tot acest
timp, în adânc, subterani şi necunoscuţi, alţi sfinţiţi părinţi care au
luat locul celor care au fost chemaţi la Domnul după căderea
comunismului, oameni cu o mare putere de sacriificiu - şi mă gândesc la
Părintele Iustin, căci a sta 17 ore în scaunul spovedaniei este un mare
sacrificiu pentru Hristos şi pentru semeni. Aceşti monahi crescuţi în
închisori, batjocoriţi, umiliţi, dar niciodată frânţi, au învăţat acolo
că adevărata dragoste de neam nu are nici o legătură cu noţiunea de
naţionalism practicată de socialismul ştiinţific şi nici dragostea de
patrie nu are nimic de a face cu patriotismul de partid.
Acolo am înţeles şi am trăit această
dragoste, fără lozinci, fără fanfaronadă partinică, ne-am iubit
Biserica, patria şi neamul de care eram despărţiţi prin violenţă şi
crimă, cu toate fibrele inimii noastre, aşa cum şi-au iubit evreii
patria (dăruită târziu, nu aparută odată cu neamul în ea dintru început,
ca la noi) şi am suspinat cu inima frântă văzând cum ticurile verbale
comuniste erau preluate (fără nici o rezistenţă, măcar intelectuală) de
unii reprezentanţi ai Bisericii şi de o parte din elita ţării noastre.
Acolo am învăţat să ne iubim patria cu ardoarea şi cu nădejdea cu care
evreii din Babilon au făcut-o în timpul robiei; acolo am învăţat cât de
sfântă este noţiunea de neam, cât de cristică este ea şi nu un cuvânt de
dispreţ, cum era pentru comunişti şi cum este astăzi pentru masonii şi
ereticii din Vest (şi de la noi) care ne batjocoresc sufletul şi
iubirile cele mari.
De aceea părintele Iustin este iubit şi,
ca el, toţi călugării care păstrează această iubire nestinsă şi linia
de credinţa adevărată, neîntinată de cea mai mare erezie a secolului –
cum o numesc grecii – ecumenismul, devenit la noi ceea ce era până în
1990 erezia comunistă, acceptată de o mare parte a ierarhiei şi de unii
preoţii care pun înaintea purităţii ortodoxiei falsul creştinism al
ecumenismului, vlastar al masoneriei care a creat revoluţia franceză, cu
toate crimele ei odioase, prin lozinci mincinoase ca: libertate,
egalitate, fraternitate, dar care nu s-a sfiit deloc să afirme că vor
spânzura pe ultimul rege cu maţele ultimului preot. Toate aceste lozinci
şi acte au trecut integral în revoluţia bolşevică, având aceiaşi
părinţi: masoneria şi erezia.
Adevăraţii purtători de Hristos
Sufletul românesc, simplu şi curat, a
simţit erezia şi pericolul şi cei buni se adună în jurul unor duhovnici
trăind în mânăstiri spre a asculta cuvântul lor de adevărată învăţătură.
Ei nu se tem de terorişti, ei, părinţii, nu primesc pe oficialii masoni
sau comunişti mascaţi pe uşile din spate ale mănăstirilor pentru a-i
pune la locuri de «cinste», pentru că adevăratele mănăstiri nici nu au
astfel de uşi, nici astfel de locuri de cinste. Aici învaţă creştinul
ortodox adevărata credinţă, aici se mângâie lacrimile vărsate pentru
păcatele făcute, aici se sfinţeşte prin formula pe care spoveditorul o
rosteşte la sfârşit: "... iar eu, netrebnicul preot şi duhovnic, prin
puterea ce-mi este dată de sus, te iert şi te desleg de toate păcatele
tale, în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh, acum şi
pururea şi în vecii vecilor. Amin". Apoi cu sfătuirea blândă: "caută de
acum să nu mai greşeşti!"
Fireşte, nu cred că astăzi ar fi mai
puţini sfinţi părinţi şi duhovnici decât au fost în vremea comunismului.
Ar însemna să mă îndoiesc de milostivirea Mântuitorului nostru pentru
poporul nostru oropsit. Sunt pline mănăstirile de astfel de duhovnici,
sunt pline parohiile de astfel de preoţi care îşi asumă toate riscurile
unei predici libere de orice minciună şi care nu aspiră nici la funcţii
adnministrative, nici la scaune arhiereşti. Ei sunt purtătorii de
Hristos, nu purtătorii de cuvânt mincinoşi al unor epicopi.
Vorbesc însă de părintele Iustin pentru
că îl cunosc, pentru că l-am văzut lucrând pentru Biserica adevărată, ca
ascultător al celor şapte Sinoade ecumenice şi al tuturor canoanelor şi
învăţăturilor sfinţilor părinţi ai Ortodoxiei, fără "agiornament", fără
inveţii anti-ortodoxe, fără abandonarea liniei cristice a credinţei
pentru o bursă sau o funcţie. Cum să nu salte inima în noi când vedem
astfel de urmaşi ai lui Hristos, care nu aduc laude puternicilor zilei,
ci numai lui Dumnezeu, şi care îşi pun viaţa pentru Hristos şi pentru
turma Lui, păstori care intră în staul pe uşă şi oile îi cunosc glasul
şi-l ascultă, şi-l urmează, pentru că nu este păstor năimit, ci adevărat
păstor, el însuşi urmând Marelui Păstor Iisus.
În chemarea la ascultare, Iisus ni se
adresează tuturor, în primul rând arhiereilor, apoi preoţilor,
diaconilor, ieromomahilor, ierodiaconilor, monahilor, monahiilor şi
turmei celei vorbitoare pentru care Iisus Şi-a pus sufletul Său şi
pentru care noi răspundem în cazul neascultării chemării Domnului nostru
Iisus Hristos. Ordinea enumerării mele implică şi ordinea răspunderii
categoriilor respective. Vai celor care mistifică mesajul Domnului, căci
judecata Lui va fi ca un foc.
Dar noi ne îndreptăm ochii cu nădejde
către purtătorii adevăraţi de Hristos, şi ne rugăm ca cei buni să
strălucească pe cerul Ortodoxiei ca nişte faruri călăuzitoare, iar
mănăstirea Părintelui Iustin, cu toţi vieţuitorii ei, alături de toate
mănăstirile adevărate care "nu au trecut pe la Irod"* să fie înălţate ca
nişte stele pe cerul României, asemenea stelei celor trei magi, ca să
ne arate Cine este adevăratul Dumnezeu şi cum trebuie să ne închinăm
Lui, nu ca lui Baal, ci depunând la picioarele lui Hristos, lacrimile
pocăinţei noastre, aurul minţii, tămâia inimii şi smirna sufletului
nostru. Amin!
(Pr. Gheorghe Calciu Dumitreasa - Revista Rost nr. 33, noiembrie 2005, pp. 10-12)
* După eliberarea din închisoare, am
fost cu Marcel Petrişor şi cu Lucian Popescu, la casa părinţilor săi din
Ocişor. Îndată, Securitatea s-a instalat pe la toate ieşirile din sat,
probabil erau câteva zeci de agenţi. Într-o noapte, târziu, cineva a
bătut la geam. Am crezut că era vreunul din agenţii Securităţii, care
venea să verifice dacă suntem acasă. A intrat repede în casă un barbat
tânăr, un muncitor, care ne-a spus pe nerăsuflate, că vine din partea
Oastei Domnului din regiune, care a aflat de prezenţa mea acolo şi care
dorea să ştie dacă "mă aflam bine". Omul a adăugat însă de imediat,
mişcându-şi degetul arătător ca semn de negaţie: "Să ştiţi că nu am
trecut pe la Irod".
Sursa: http://www.fericiticeiprigoniti.net
|
Prietenii sunt rudele tale de suflet ce nu uită să te întrebe din când în când pe care drum te afli.
marți, iunie 18, 2013
Părintele Iustin, un adevărat purtător de Hristos
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu