| Mărturisitori - Pr. Dimitrie Bejan | |||||||||
| Autor: Aurel Sergiu Marinescu | |||||||||
| 
Fiu de răzeş, licenţiat în litere şi 
teologie, a luat parte în echipele sociologice, ca student, ale lui D. 
Gusti, participând alături de colegii săi la cercetarea satului românesc
 în Basarabia. S-a înrolat în Mişcarea Legionară şi a avut un rol în 
Ajutorul legionar din Moldova. La terminarea facultăţii a fost 
hirotonisit preot şi începutul războiului l-a găsit căpitan şi preot 
militar. Așa a mers cu unitatea sa până la Stalingrad, unde a căzut 
prizonier chiar la comandamentul lui von Paulus. Din acel februarie 
1943, a cunoscut ca prizonier de război, ofiţer şi preot cea mai 
mizerabilă viaţă pe care mintea omului civilizat şi-o poate imagina; 
muncă forţată, temperaturi joase, o foame endemică. De la fosta 
mănăstire Oranki, transformată în lagăr de ofiţeri prizonieri aduşi din 
toate  ţările până în Karaganda, la minele de cărbuni lângă China, de la
 tăiat pădurile Bielorusiei, la descărcat vagoane pe Volga, de la 
măturatul străzilor Moscovei, la construcţii în oraşul Kiev, a cunoscut 
munca istovitoare, înjositoare, dar şi comunismul ateu la el acasă, cât 
şi omul nou sovietic. Părintele Bejan a suferit cumplit în prizonierat, 
în tăcere, căci a ştiut că suferinţa, ca şi binele, este de la Dumnezeu 
şi creştinismul s-a născut tot din suferinţe şi durere. 
În 1948, a fost trimis în țara pe care o
 iubea atât și unde era înregistrat ca mort în război. A fost liber 
circa o lună, timp în care a fost ocupat cu obținerea actelor că este în
 viață. 
A fost din nou arestat, fără să fie 
“vinovat” de vreo activitate duşmănoasă, doar pentru că era în evidenţa 
veche a Siguranţei. Nu avusese timp nici să-şi întâlnească soţia, care 
era undeva prin Ardeal. A fost condamnat la opt ani pentru activitate 
legionară înainte de 1938, când era student. Şi din nou preotul Bejan a 
luat drumul Golgotei, al suferinţelor fără sfârşit. 
L-am cunoscut şi am fost în cele mai 
calde relaţii pline de respect reciproc şi prietenie în anul 1952, după 
circa nouă ani de prizonierat. Din când în când am aflat veşti despre el
 de la colegi de suferinţă. Astfel, am aflat că în 1956, la expirarea 
pedepsei sale, în loc să fie liber, a fost trimis cu miliţia la domiciliu obligatoriu
 în comuna Răchitoasa, în Ialomiţa, lângă lagărul de muncă 
Luciu-Georgieni, comună înfiinţată de deportaţii bănăţeni în 1951 şi 
aproape golită în 1955, când li s-a permis să se întoarcă în casele lor 
din Banat. Părintele a avut o viaţă exemplară, a muncit cu cinste şi a 
trăit în simplitate şi smerenie, supravegheat întotdeauna de vigilenta 
instituţie a Securităţii. 
În 1958, în campania masivă de arestări,
 toţi foştii deţinuţi politici aflaţi la domiciliu obligatoriu au fost 
rearestaţi, anchetaţi şi, sub cele mai fanteziste învinuiri, au fost 
judecaţi şi condamnaţi. Părintele Bejan cu alţii au fost arestaţi și 
anchetaţi la Constanţa. Desigur, ancheta a ticluit-o ca pe o organizaţie
 din '61 de foşti legionari aflaţi la domiciliu obligatoriu la 
Răchitoasa, dar din ei a selecţionat unsprezece persoane considerate 
cele mai periculoase. Aşa a vrut anchetatorul. Celor unsprezece le 
trebuia un şef de lot şi Securitatea Constanţa a decis să fie Preotul 
Dimitrie Bejan. El a fost acuzat de “trăire legionară în defavoarea 
comunismului” sau a fost inclus ca încadrare juridică la uneltire contra
 orânduirii existente. Toţi cei unsprezece au primit condamnări de la 15
 ani în sus, preotul Bejan fiind condamnat la muncă silnică pe viaţă. 
Cu lanţuri la picioare au fost expediaţi la Aiud, via Jilava. Dar la Aiud, în 1960 începuse reeducarea
 dirijată de Securitate, în alt stil, creat de celebrul colonel Crăciun.
 Din cei unsprezece de la început, opt nu au primit reeducarea în frute 
cu preotul care cunoștea din prizonierat ce înseamnă să te faci frate cu
 diavolul. (...) 
În orice caz, preotul Bejan a refuzat 
continuu reeducarea, fapt pentru care, până la eliberarea sa, în ultima 
serie din august 1964, a stat în Zarcă în lanțuri. 
În timpul lui Ceaușescu am citit aci în 
SUA într-un ziar despre persecuția bisericii în România și se scria de 
prigoana îndreptată împotriva preoților, dându-se o listă de circa opt 
preoți printre care și preotul Bejan. De la eliberarea sa până în 1989, a
 avut în permanență un securist, care l-a supravegheat continuu. 
După douăzeci şi doi de ani de 
prizonierat extern şi intern a trăit în oraşul său natal o viaţă modestă
 de preot-călugăr în smerenie şi rugăciune. (...) La 21 septembrie 1995 a
 murit regretat de toată aşezarea. 
Părintele Dimitrie Bejan a fost martor 
în ziua de 6 septembrie 1940, în fața a douăzeci de persoane, ofițeri 
superiori, când Patriarhul Nicodim al României a primit jurământul de 
credință a Regelui Mihai I al României pe care l-a uns atunci ca Rege al
 Românilor. Era prezent și Mareșalul Antonescu. Căpitan preot militar pe
 frontul de răsărit, la 32 de ani a căzut prizonier la Stalingrad chiar 
în adăpostul comandantului armatei a 6-a germane, generalul von Paulus, 
comandantul trupelor aflate pe acel front. Pe front în Crimeea l-a 
împărtășit pe Regele Mihai I și, în altă situație, pe Mareșalul 
Antonescu. 
În lagăr Rușii i-au găsit un manuscris 
scris pe coajă de mesteacăn prin care afirma că Basarabia și Bucovina 
sunt teritorii românești și a fost condamnat la moarte de un tribunal 
militar din Moscova. 
Preotul Dumitru Bejan mi-a afirmat că a 
fost ținut într-o închisoare din Moscova un an de zile și că regimul de 
acolo era mai omenesc și mai bun decât cel de la Aiud și Jilava. Înainte
 de a fi executat prin împușcare a strigat în instanță că este cetățean 
român, și conform tuturor legilor internaționale, trebuie să fie judecat
 în România. A fost trimis în țară cu dosar penal și judecat și 
condamant la opt ani. 
Am scris de el, de drumul parcurs la 
Aiud, domiciliul obligatoriu Răchitoasa, și că s-a eliberat printre 
ultimii 5 în 21 august 1964 din Zarca Aiudului, aflat în lanțuri căci a refuzat reeducarea. 
MAI a cerut Mitropoliei Iași să fie 
numit preot paroh la biserica din Ghindăoani în județul Neamț unde a 
slujit cinci ani și jumătate. În 1970, pensionat forțat de Securitate, 
partid și mitropolie în 24 de ore a fost trimis în orașul natal Hârlău. 
Acolo Securitatea i-a comunicat că se află sub supravegherea lor 
politică, cu DO în casa familiei. 
Ca preot în Ghindăoani i s-a făcut un 
proces la care au luat parte șaisprezece preoți din regiune, doi 
protopopi, un inspector bisericesc, consiliul administrativ al 
Mitropoliei, comandantul Securității Neamț și secretarul de partid al 
județului Neamț. Toți voluntarii l-au acuzat cerând să fie dat afară din
 preoție. Nimeni nu i-a luat apărarea. A fost acuzat că așteaptă 
americanii și ținea deschisă permanent biserica. Cu DO în Hârlău, nu a 
avut voie nici măcar să se apropie de altar. La Ghindăoani, Securitatea 
era prezentă permanent în biserică, unde era pelerinaj, căci preotul 
Dumitru Bejan făcea misionarism și datorită slujbelor sale se creease un
 pelerinaj, ceea ce autoritățile ateiste nu puteau să accepte. I s-a 
interzis să slujească și a fost urmărit în permanență de zece consăteni 
șu un preot care erau informatorii Securității, iar un securist maior 
l-a supravegheat până la 22 septembrie 1989. (...) 
Acesta a fost patriotul, omul cu 
simţăminte alese, sfântul, preotul Dimitrie Bejan. Nimic nu l-a clintit,
 câte schimbări s-au petrecut în lume, cât timp a fost după gratii; câte
 evenimente în familie pe care nu numai că nu le-a trăit, dar nici nu 
le-a știut. A supravieţuit tuturor barbariilor comuniste. Cu rezistenţa 
sa de răzeş, dacă îi numeri anii de dureri şi suferinţe, sunt aproape o 
viaţă. A murit senin, fără a urî pe nimeni. El poate fi un model, un 
exemplu de urmat pentru orice preot ortodox român şi o onoare pentru o 
naţiune care are asemenea fii. 
(Aurel Sergiu Marinescu - Prizonier în propria țară, Vol. II, Editura Du Style, 1996, pag. 279-284) 
* Titlul mărturiei este citat în forma 
originală, așa cum a fost dat de memorialist. Faptul că autorul a văzut 
în părintele Bejan un sfânt este cu atât mai mult de luat în seamă 
ținând cont că opinia memorialistului despre clerul Bisericii Ortodoxe 
din timpul comunismului este una extrem de critică. În acest sens, a se 
vedea paginile 331-332 din același volum. Părintele Dimitrie Bejan - ”Un erou, un vulcan de credinţă, un munte de caracter” 
 
Sursa: FERICIŢI CEI PRIGONIŢI  | 
Prietenii sunt rudele tale de suflet ce nu uită să te întrebe din când în când pe care drum te afli.
luni, septembrie 23, 2013
Un portret de sfânt: Părintele Dimitrie Bejan
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu