În timpul uneia dintre intalnirile cu discipolii sai, Osho a fost rugat sa raspunda la urmatoarea intrebare:”De
ce este îmbrãţişarea un instrument vindecãtor atât de eficient? Pânã nu
demult credeam cã luciditatea, inteligenţa şi autoanaliza sunt
principalele instrumente vindecãtoare, dar ele nu înseamnã nimic prin
comparaţie cu îmbrãţişarea.”
Omul
simte nevoia sã fie dorit. Aceasta este una din principalele nevoi ale
fiinţei umane. Dacã nu se simte iubit, omul începe sã moarã. Dacã simte
cã viaţa sa nu conteazã pentru nimeni, ea îşi pierde semnificaţia chiar
pentru el însuşi.
De aceea, iubirea este cea mai mare terapie posibilã. Lumea are nevoie de terapie tocmai pentru cã îi lipseşte iubirea. Într-o lume plinã de iubire, terapia nu ar fi necesarã deloc; iubirea ar fi mai mult decât suficientã.
Îmbrãţişarea
nu este altceva decât un gest de iubire, de cãldurã, de atenţie. Simpla
senzaţie de cãldurã provenitã de la cealaltã persoanã poate vindeca
multe boli. Ea este suficientã pentru a te
transforma din nou într-un copil.
La
ora actualã, psihologii au înţeles cã dacã nu este îmbrãţişat şi
sãrutat suficient de mult, copilul nu poate creşte normal. Lui îi
lipseşte un anumit tip de hranã. Sufletul are nevoie de hranã, la fel ca
şi trupul. Îi poţi îndeplini copilului toate nevoile fizice, dar dacã
nu îl îmbrãţişezi niciodatã, el nu va creşte normal. Psihicul
lui nu se va dezvolta. Se va simţi tot timpul trist, neglijat, ignorat,
neiubit. A fost hrãnit fizic, dar nu şi afectiv.
Cercetãtorii
au remarcat faptul cã dacã nu este îmbrãţişat, copilul scade în
dimensiuni şi poate chiar muri, chiar dacã îi este asiguratã hrana
fizicã. Corpul este îngrijit, dar sufletului îi lipseşte iubirea. El se
izoleazã, devine rupt de existenţa-mamã. Iubirea asigurã aceastã punte,
ea este rãdãcina noastrã.
Aşa cum respiraţia este esenţialã pentru corpul fizic – dacã încetãm sã mai respirãm, corpul moare –, iubirea reprezintã respiraţia interioarã a sufletului. Acesta trãieşte prin iubire.
Luciditatea,
inteligenţa şi autoanaliza nu sunt suficiente. Poţi sã cunoşti toate
terapiile din lume, poţi deveni un expert, dar dacã nu cunoşti arta
iubirii nu vei rãmâne decât la suprafaţa activitãţii terapeutice. Din 100
de cazuri, 90 de oameni bolnavi suferã în primul rând pentru cã nu au
avut parte de iubire. De aceea, dacã terapeutul simte o grijã deosebitã
faţã de pacientul sãu, hrãnindu-l cu iubire şi împlinindu-i aceastã
nevoie, starea acestuia din urmã se poate schimba în mod miraculos.
Dincolo de orice îndoialã, iubirea este cel mai terapeutic fenomen care existã. Sigmund
Freud se temea foarte tare de ea. Îmbrãţişarea nici nu intra în
discuţie, dar el prefera chiar sã nu dea ochii cu pacientul, temându-se
sã nu simtã o stare de simpatie faţã de acesta dupã ce i-a ascultat
toate plângerile şi coşmarurile interioare. Se temea sã nu înceapã sã
plângã, sã nu i se umezeascã ochii, sau – Doamne fereşte! – sã nu simtã
chiar nevoia de a-l lua de mânã pe pacient.Se temea atât de tare de
relaţia de iubire dintre terapeut şi pacient încât a inventat canapeaua
psihanalistului. Pacientul trebuia sã stea întins pe spate, iar
psihanalistul stãtea pe un scaun în spatele sãu, astfel încât sã nu fie
nevoit sã dea ochii cu el.
Sigmund
Freud se temea foarte tare de iubire; de fapt, se temea de propria sa
iubire reprimatã. Se temea sã nu se implice. Dorea sã rãmânã în afarã,
nu sã se implice în sufletul pacientului sãu, sã fie doar un observator
ştiinţific, detaşat, rece, la distanţã. El
a creat psihanaliza ca şi cum aceasta ar fi o ştiinţã. În realitate, nu
este o ştiinţã şi nu va fi niciodatã! Este o artã, fiind mult mai
apropiatã de iubire decât de logicã.
Un
psihanalist adevãrat nu se teme sã pãtrundã adânc în sufletul
pacientului sãu; dimpotrivã, el este dornic sã îşi asume acest risc.
Într-adevãr, apele sunt tulburi acolo, te poţi îneca cu uşurinţã – la
urma urmei, eşti şi tu un om! Cine ştie peste ce necazuri poţi da, dar
trebuie sã-ţi asumi acest risc.
De
aceea îl iubesc atât de mult pe Wilhelm Reich. Acest om a transformat
întreaga psihanalizã prin implicarea sa. El a renunţat la detaşarea
omului de ştiinţã. De aceea, eu îl consider un revoluţionar mult mai
mare decât Sigmund Freud. Sigmund Freud a rãmas un tradiţionalist,
speriat de propriile sale reprimãri.
Dacã
nu vã temeţi de propriile voastre reprimãri, le puteţi fi de mare
ajutor semenilor voştri. Dacã nu vã temeţi de propriul vostru
subconştient, dacã v-aţi rezolvat cât de cât problemele personale, vã
puteţi implica în lumea interioarã a pacientului, devenind mai degrabã
un participant la aceasta, nu un simplu observator detaşat. Eu înţeleg
teama lui Sigmund Freud, cãci şi psihanaliştii au problemele lor, uneori
mai mari decât cele ale pacienţilor lor.
Îmbrãţişarea este doar un gest care aminteşte de unitate, dar chiar şi acest gest este de mare folos.
De aceea, ai dreptate. Mã întrebi: „De ce este îmbrãţişarea un instrument terapeutic atât de eficient?“ Da,
este, şi este doar un gest. Dacã este extrem de autentic – dacã la el
participã inclusiv inima – el devine un instrument magic, un fel de
miracol care poate transforma instantaneu întreaga situaţie. Nu se pot
spune prea multe despre acest gest, dar unul din lucrurile pe care
trebuie sã le înţelegeţi este urmãtorul: ideea cã un copil moare, iar în
om se naşte adolescentul; cã adolescentul moare, iar în el se naşte
adultul tânãr; cã şi acesta moare, iar în om se naşte adultul matur, şi
aşa mai departe – este greşitã. Copilul nu moare niciodatã – nici o
etapã nu moare. Copilul rãmâne de-a pururi, înconjurat de alte
experienţe, de adolescenţã, apoi de tinereţe, de maturitate şi de
bãtrâneţe,
dar nu moare.
Omul este la fel ca o ceapã, alcãtuit din mai multe straturi succesive. Dacã
decojeşti ceapa, vei descoperi în curând foile fragede din interior. Cu
cât te apropii mai mult de miez, cu atât mai fragede devin ele. Acelaşi
lucru este valabil şi în ceea ce priveşte omul: dacã pãtrunzi adânc
în interiorul lui vei descoperi întotdeauna copilul inocent, iar
contactul cu acesta este inevitabil un gest terapeutic.
Îmbrãţişarea permite un asemenea contact. Dacã
îmbrãţişezi un om cu cãldurã, cu iubire, dacã îmbrãţişarea ta nu
reprezintã un simplu gest golit de semnificaţie, ci unul autentic, dacã
inima ta participã la el, intri imediat în contact cu copilul inocent
din el. Revenirea acestuia la suprafaţã reprezintã un act cu o
imensã valoare terapeuticã, întrucât inocenţa copilului este
vindecãtoare în sine. Ea nu a fost coruptã. Ai atins astfel miezul pur
al persoanei în care corupţia nu a pãtruns niciodatã, iar acest lucru
este suficient pentru a declanşa procesul de vindecare.
Copiii
sunt atât de puri, atât de plini de vitalitate, debordeazã de atâta
energie. Regãsirea acestei energii este suficientã pentru a-l vindeca pe
om. Important este sã scoţi acest copil la luminã, iar îmbrãţişarea este una din modalitãţile cele mai eficiente. Autoanaliza
este o cale mentalã; îmbrãţişarea este calea inimii. Mintea este cauza
tuturor bolilor, în timp ce inima este sursa oricãrei vindecãri.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu