În timpul uneia dintre intalnirile cu discipolii sai, Osho a fost rugat sa raspunda la urmatoarea intrebare:”De
 ce este îmbrãţişarea un instrument vindecãtor atât de eficient? Pânã nu
 demult credeam cã luciditatea, inteligenţa şi autoanaliza sunt 
principalele instrumente vindecãtoare, dar ele nu înseamnã nimic prin 
comparaţie cu îmbrãţişarea.”
Omul
 simte nevoia sã fie dorit. Aceasta este una din principalele nevoi ale 
fiinţei umane. Dacã nu se simte iubit, omul începe sã moarã. Dacã simte 
cã viaţa sa nu conteazã pentru nimeni, ea îşi pierde semnificaţia chiar 
pentru el însuşi.
De aceea, iubirea este cea mai mare terapie posibilã. Lumea are nevoie de terapie tocmai pentru cã îi lipseşte iubirea. Într-o lume plinã de iubire, terapia nu ar fi necesarã deloc; iubirea ar fi mai mult decât suficientã.
 
Îmbrãţişarea
 nu este altceva decât un gest de iubire, de cãldurã, de atenţie. Simpla
 senzaţie de cãldurã provenitã de la cealaltã persoanã poate vindeca 
multe boli. Ea este suficientã pentru a te 
transforma din nou într-un copil.
La
 ora actualã, psihologii au înţeles cã dacã nu este îmbrãţişat şi 
sãrutat suficient de mult, copilul nu poate creşte normal. Lui îi 
lipseşte un anumit tip de hranã. Sufletul are nevoie de hranã, la fel ca
 şi trupul. Îi poţi îndeplini copilului toate nevoile fizice, dar dacã 
nu îl îmbrãţişezi niciodatã, el nu va creşte normal. Psihicul
 lui nu se va dezvolta. Se va simţi tot timpul trist, neglijat, ignorat,
 neiubit. A fost hrãnit fizic, dar nu şi afectiv.
Cercetãtorii
 au remarcat faptul cã dacã nu este îmbrãţişat, copilul scade în 
dimensiuni şi poate chiar muri, chiar dacã îi este asiguratã hrana 
fizicã. Corpul este îngrijit, dar sufletului îi lipseşte iubirea. El se 
izoleazã, devine rupt de existenţa-mamã. Iubirea asigurã aceastã punte, 
ea este rãdãcina noastrã.
Aşa cum respiraţia este esenţialã pentru corpul fizic – dacã încetãm sã mai respirãm, corpul moare –, iubirea reprezintã respiraţia interioarã a sufletului. Acesta trãieşte prin iubire.
Luciditatea,
 inteligenţa şi autoanaliza nu sunt suficiente. Poţi sã cunoşti toate 
terapiile din lume, poţi deveni un expert, dar dacã nu cunoşti arta 
iubirii nu vei rãmâne decât la suprafaţa activitãţii terapeutice. Din 100
 de cazuri, 90 de oameni bolnavi suferã în primul rând pentru cã nu au 
avut parte de iubire. De aceea, dacã terapeutul simte o grijã deosebitã 
faţã de pacientul sãu, hrãnindu-l cu iubire şi împlinindu-i aceastã 
nevoie, starea acestuia din urmã se poate schimba în mod miraculos.
Dincolo de orice îndoialã, iubirea este cel mai terapeutic fenomen care existã. Sigmund
 Freud se temea foarte tare de ea. Îmbrãţişarea nici nu intra în 
discuţie, dar el prefera chiar sã nu dea ochii cu pacientul, temându-se 
sã nu simtã o stare de simpatie faţã de acesta dupã ce i-a ascultat 
toate plângerile şi coşmarurile interioare. Se temea sã nu înceapã sã 
plângã, sã nu i se umezeascã ochii, sau – Doamne fereşte! – sã nu simtã 
chiar nevoia de a-l lua de mânã pe pacient.Se temea atât de tare de 
relaţia de iubire dintre terapeut şi pacient încât a inventat canapeaua 
psihanalistului. Pacientul trebuia sã stea întins pe spate, iar 
psihanalistul stãtea pe un scaun în spatele sãu, astfel încât sã nu fie 
nevoit sã dea ochii cu el.
Sigmund
 Freud se temea foarte tare de iubire; de fapt, se temea de propria sa 
iubire reprimatã. Se temea sã nu se implice. Dorea sã rãmânã în afarã, 
nu sã se implice în sufletul pacientului sãu, sã fie doar un observator 
ştiinţific, detaşat, rece, la distanţã. El
 a creat psihanaliza ca şi cum aceasta ar fi o ştiinţã. În realitate, nu
 este o ştiinţã şi nu va fi niciodatã! Este o artã, fiind mult mai 
apropiatã de iubire decât de logicã.
Un
 psihanalist adevãrat nu se teme sã pãtrundã adânc în sufletul 
pacientului sãu; dimpotrivã, el este dornic sã îşi asume acest risc. 
Într-adevãr, apele sunt tulburi acolo, te poţi îneca cu uşurinţã – la 
urma urmei, eşti şi tu un om! Cine ştie peste ce necazuri poţi da, dar 
trebuie sã-ţi asumi acest risc.
De
 aceea îl iubesc atât de mult pe Wilhelm Reich. Acest om a transformat 
întreaga psihanalizã prin implicarea sa. El a renunţat la detaşarea 
omului de ştiinţã. De aceea, eu îl consider un revoluţionar mult mai 
mare decât Sigmund Freud. Sigmund Freud a rãmas un tradiţionalist, 
speriat de propriile sale reprimãri.
Dacã
 nu vã temeţi de propriile voastre reprimãri, le puteţi fi de mare 
ajutor semenilor voştri. Dacã nu vã temeţi de propriul vostru 
subconştient, dacã v-aţi rezolvat cât de cât problemele personale, vã 
puteţi implica în lumea interioarã a pacientului, devenind mai degrabã 
un participant la aceasta, nu un simplu observator detaşat. Eu înţeleg 
teama lui Sigmund Freud, cãci şi psihanaliştii au problemele lor, uneori
 mai mari decât cele ale pacienţilor lor. 
 Îmbrãţişarea este doar un gest care aminteşte de unitate, dar chiar şi acest gest este de mare folos.
De aceea, ai dreptate. Mã întrebi: „De ce este îmbrãţişarea un instrument terapeutic atât de eficient?“ Da,
 este, şi este doar un gest. Dacã este extrem de autentic – dacã la el 
participã inclusiv inima – el devine un instrument magic, un fel de 
miracol care poate transforma instantaneu întreaga situaţie. Nu se pot 
spune prea multe despre acest gest, dar unul din lucrurile pe care 
trebuie sã le înţelegeţi este urmãtorul: ideea cã un copil moare, iar în
 om se naşte adolescentul; cã adolescentul moare, iar în el se naşte 
adultul tânãr; cã şi acesta moare, iar în om se naşte adultul matur, şi 
aşa mai departe – este greşitã. Copilul nu moare niciodatã – nici o 
etapã nu moare. Copilul rãmâne de-a pururi, înconjurat de alte 
experienţe, de adolescenţã, apoi de tinereţe, de maturitate şi de 
bãtrâneţe,
 dar nu moare. 
Omul este la fel ca o ceapã, alcãtuit din mai multe straturi succesive. Dacã
 decojeşti ceapa, vei descoperi în curând foile fragede din interior. Cu
 cât te apropii mai mult de miez, cu atât mai fragede devin ele. Acelaşi
 lucru este valabil şi în ceea ce priveşte omul: dacã pãtrunzi adânc 
în interiorul lui vei descoperi întotdeauna copilul inocent, iar 
contactul cu acesta este inevitabil un gest terapeutic.
Îmbrãţişarea permite un asemenea contact. Dacã
 îmbrãţişezi un om cu cãldurã, cu iubire, dacã îmbrãţişarea ta nu 
reprezintã un simplu gest golit de semnificaţie, ci unul autentic, dacã 
inima ta participã la el, intri imediat în contact cu copilul inocent 
din el. Revenirea acestuia la suprafaţã reprezintã un act cu o 
imensã valoare terapeuticã, întrucât inocenţa copilului este 
vindecãtoare în sine. Ea nu a fost coruptã. Ai atins astfel miezul pur 
al persoanei în care corupţia nu a pãtruns niciodatã, iar acest lucru 
este suficient pentru a declanşa procesul de vindecare.
Copiii
 sunt atât de puri, atât de plini de vitalitate, debordeazã de atâta 
energie. Regãsirea acestei energii este suficientã pentru a-l vindeca pe
 om. Important este sã scoţi acest copil la luminã, iar îmbrãţişarea este una din modalitãţile cele mai eficiente. Autoanaliza
 este o cale mentalã; îmbrãţişarea este calea inimii. Mintea este cauza 
tuturor bolilor, în timp ce inima este sursa oricãrei vindecãri.

 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu