"Numai atâta mângâiere putem aduce între oameni, câtă amărăciune putem bea în locul celor ce vrem să-i mângâiem." |
În multe momente din Istoria
creştinismului găsim părinţi pe care Dumnezeu i-a învrednicit cu harul
iubirii de oameni, precum ne îndeamnă Mântuitorul nostru. Din iubire
pentru creaţia Sa, Dumnezeu a dat oamenilor modele duhovniceşti care să
conducă credincioşii pe Calea cea bună. Un astfel de model este
părintele Arsenie Boca.
Cazul părintelui Boca este celebru.
Însă, cât de cunoscut este o problemă aparte. Pe măsură ce arhivele sunt
scoase la lumină şi cercetate, ne formăm o imagine cât mai clară asupra
acestui important caz din istoria monahismului românesc.
În cele de mai jos redăm câteva pasaje
ilustrative dintr-o carte care, va apărea în curând. Întreprinderea
noastră se bazează pe izvoare inedite din arhiva fostei Securităţi şi
doreşte să aducă o mică contribuţie la cunoaşterea cât mai serioasă a
ceea ce-a fost fenomenul Arseie Boca în Biserica Ortodoxă Română.
Părintele Arsenie Boca s-a născut la 29
septembrie 1910 la Vaţa de Sus, jud. Hunedoara. Urmează Liceul naţional
ortodox "Avram Iancu" din Brad, pe care îl absolvă în 1929, apoi
cursurile Academiei Teologice din Sibiu, până în 1933. Printr-o bursă
oferită de mitropolitul Ardealului urmează cursurile Institutului de
Arte Frumoase din Bucureşti şi le audiază pe cele de Medicină ţinute de
profesorul Francisc Rainer şi cele de Mistică creştină predate de Nichifor Crainic.
Cu această ocazie profesorul Costin Petrescu îi va încredinţa pictarea
scenei care îl reprezintă pe Mihai Viteazul la Atheneul Român. Pentru o
experienţă duhovnicească, dar şi pentru documentare, va fi trimis de
chiriarhul său la Muntele Athos. La 29 septembrie 1935 va fi hirotonit
ca diacon celibatar de către mitropolitul Nicolae Bălan, pentru ca în
Vinerea Izvorului Tămăduirii a anului 1940 să fie tuns în monahism la
mănăstirea Sâmbăta de Sus.
Monahism în Ţara Făgăraşului
După actul de la 1918, alături de alte
probleme religioase, care au intervenit în noua situaţie politică, a
fost şi cea a monahismului. Biserica Ortodoxă Română trebuia să se
ridice la înălţimea cerută de credincioşi. Monahismul trebuie să-şi
revină şi să atingă prestigiul de odinioară. În cazul Arhiepiscopiei
Sibiului, mitropolitul Nicolae Bălan a dorit să refacă mănăstirea
ctitorită de marele domnitor Constantin Brâncoveanu, rămasă în părăsire
după acţiunea armată antiortodoxă condusă de Bukow în secolul XVIII.
Totodată, acelaşi ierarh era conştient că pentru aceasta trebuia să
strângă călugări cu studiile superioare (în speţă teologice).
După 1928, mitropolitul Nicolae Bălan a
început la Sâmbăta de Sus să înjghebe un centru monahal format din
elite, din oameni bine pregătiţi şi întăriţi duhovniceşte, probabil
pentru lansarea unei pepiniere de monahi pentru întreaga sa eparhie. Şi
aceasta s-a realizat. De altfel, în presa sibiană din 1940 se reliefa
"mişcătoarea şi emoţionanta tundere în monahism" a diaconului Zian Boca,
unul dintre "luminaţii absolvenţi ai Academiei Andreiene". De altfel,
la mănăstirea făgărăşeană se vor perinda numai teologi sibieni,
îndemnaţi fiind de arhiereul Nicolae şi dornici de a descoperi tezaurul
spiritual al Ortodoxiei. Pe lângă trăirea autentică a părintelui
Arsenie, fapt ce i-a creat o aureolă de om al lui Dumnezeu, fiind căutat
astfel de mulţimi de credincioşi, s-a adăugat susţinerea arhiereului,
care la fiecare mare praznic oficia slujbe mari cu chemări către toţi
credincioşii din eparhie.
Este cazul unor praznice care, după
1940, s-au desfăşurat cu mare somptuozitate şi prin participarea unor
mulţimi impresionante de credincioşi, la toate acestea adăugându-se
problemele ivite de desfăşurarea războiului în defavoarea părţii
româneşti, situaţie ce a determinat oficierea unor slujbe aparte pentru
pace. Aşa a fost de pildă în Vinerea Izvorului Tămăduirii din anul 1940,
la slujba Sf. Liturghii oficiind ÎPS Nicolae Bălan, mitropolitul
Ardealului şi PS Nicolae Colan, episcopul Vadului, Feleacului şi
Clujului, în cadrul căreia a fost tuns în monahism diaconul Zian Boca,
luându-şi numele de Arsenie, cu participarea unui număr impresionant de
credincioşi. Cu această ocazie cronicarul scotea în evidenţă destinul
tragic al mănăstirii brâncoveneşti în faţa prozelitismului greco-catolic
din secolul XVIII în spaţiul transilvan, adăugat cu ofensiva militară
austriacă. Nu ezita a remarca veridicitatea ortodoxă în actul religios
şi drepturile ortodoxe în acest spaţiu creştin. Prin aceste afirmaţii
coroborate cu poziţia mitropolitului Bălan faţă de greco-catolicism,
exprimată încă de la întronizarea sa pe scaunul de la Sibiu, dar şi prin
acţiunile ulterioare ale părintelui Boca după 1948 în fostul spaţiu
greco-catolic transilvan, putem susţine că iniţiativa arhiereului
ortodox, de renaştere monahală ortodoxă, se circumscria ofensivei sale
generale de recuperare a întregului spaţiu, pe care îl arhipăstorea,
pentru Ortodoxie. Mănăstirea, al cărui ctitor fusese un mare susţinător
al Ortodoxiei, mai ales prin lăcaşul său din Ţara Oltului, trebuia să
constituie un important pilon în drumul spre readucerea
greco-catolicilor pe terenul dreptei credinţe.
Ulterior, praznicele arhiereşti au
continuat să se desfăşoare cu o amploare din ce în ce mai mare. În
prealabil, Mitropolia de la Sibiu îşi chema credincioşii la slujbele
care se vor oficia la Sâmbăta. Credincioşii aveau astfel prilejul să
guste din majestatea slujbelor oficiate de soboruri de preoţi în frunte
cu mitropolitul, cum a fost cea din Vinerea dinaintea Floriilor (10
aprilie) a anului 1942. În ziarul "Telegraful Român", foaia diecezană
sibiană de largă circulaţie, era anunţată oficierea tainei Sf. Maslu,
program de spovedanie cu preoţi rânduiţi pentru aceasta, dacă
credincioşii nu o făcuseră la parohiile de care aparţineau şi
împărtăşirea la sfârşitul Sf. Liturghii ţinută duminică de mitropolitul
Nicolae în fruntea unui sobor de preoţi. Pelerinii din ţinuturile
îndepărtate beneficiau de adăpost şi toate cele necesare în parohiile
din împrejurimi, iar preoţimea din protopopiatele din Făgăraş, Avrig şi
Olt luau parte la pelerinaj în fruntea credincioşilor, procedând
potrivit dispoziţiunilor arhiereşti. La acest pelerinaj erau chemaţi
membrii "Oastei Domnului", care trebuiau să asigure şi colportajul. Cu
această ocazie ierodiaconul Arsenie Boca era primit în treapta
preoţească, iar proaspătul absolvent de Teologie, Vasile Şortan, în cea
de diacon, ridicând momentul religios la o înaltă trăire spirituală.
"Mişcarea de la Sâmbăta" (se numea aşa
datorită amploarei spirituale care o căpătase) avea să-l primească pe
mareşalul Ion Antonescu cu soţia sa la praznicul Rusaliilor din 1942,
unde mitropolitul a slujit alături de monahi. La sărbătoarea Sf.
Apostoli (29 iunie) a anului 1944 mitropolitul avea să slujească în
fruntea unui sobor format din protosinghel Ieronim Grovu, consilier
mitropolitan, pr. Traian Ciocănelea, de la parohia Făgăraş, ieromonahii
Arsenie Boca şi Serafim Popescu şi diacon Nicolae Mladin, profesor la
Teologie Sibiu, cu participarea a 3000 credincioşi.
Pe lângă trăirea spirituală, centrul
ortodox de la Sâmbăta trebuia să reprezinte şi un focar de redescoperire
şi promovare a valorilor duhovniceşti pe care Ortodoxia le-a acumulat
de-a lungul istoriei. Este vorba de traducerea şi publicarea celor mai
exemplare trăiri spirituale strânse în cunoscuta lucrare numită
Filocalia. Prin călătoria sa la Muntele Athos, părintele Arsenie Boca
aducea părintelui profesor Dumitru Stăniloae
câteva manuscrise cu aceste nepreţuite izvoare duhovniceşti. De altfel,
acesta a şi colaborat la traducerea şi îngrijirea primelor patru volume
din această serie, apărute în 1946-1948. Chiar preotul profesor Dumitru
Stăniloae spunea în prefaţa celui de-al doilea volum că, "ajutorul
hotărâtor la tipărirea acestui volum l-a dat însă iarăşi bunul meu fost
student, Părintele Ieromonah Arsenie de la mănăstirea Brâncoveanu.
Datorită abonamentelor masive ce le-a procurat P.C. Sa am putut face
faţă unor greutăţi ce se ridicau ca munţii în calea tipăririi acestui
volum. P.C. Sa poate fi numit pe drept cuvânt ctitor de frunte al
Filocaliei româneşti. După imboldul ce mi l-a dat necontenit la
traducerea acestei opere acum susţine cu putere neslăbită lucrarea de
tipărire. Dacă Dumnezeu va ajuta să apară întreaga operă în româneşte,
acest act va rămâne legat într-o mare măsură de numele P.C. Sale şi de
mişcarea religioasă care a trezit-o în jurul mănăstirii de la Sâmbăta de
Sus, pe cele mai autentice baze şi cu mijloacele celei mai curate
duhovnicii, ale învăţăturii stăruitoare şi ale dragostei de suflete".
Când poporul căuta un duhovnic
Într-o notă informativă din 4 februarie
1964, dată de agentul "Iulian Nicoară", de la MAI Sibiu, se spunea
despre părintele Arsenie Boca: "Ducând o viaţă extrem de severă şi
supunându-se unei asceze riguroase s-a impus atenţiei tuturor
călugărilor şi credincioşilor, care mergeau la mănăstire. El mânca
foarte puţin şi numai legume, numai de post. El dormea jos pe podele şi
se ruga necontenit, stând ceasuri întregi în genunchi la rugăciune. A
început apoi să predice şi să spovedească credincioşii care veneau la
el. Atât în predică, cât şi în spovedanie era sever, aspru cu greşelile,
cu păcatele oamenilor.
A fost extremist, era riguros şi
exagerat în pretenţii de viaţă curată, de post, de rugăciune, de
înfrânare, de spiritualism. Pentru sine a început să scobească în stânca
muntelui, la înălţimi mari, o celulă şsic!], unde voia să se retragă şi
să trăiască izolat de lume. Construcţia fizică şfiind] puţin rezistentă
- el a fost totdeauna slab, palid, anemic - s-a îmbolnăvit de piept.
Medicii i-au interzis postul şi i-au recomandat hrană şi odihnă.
Faima lui de călugăr riguros, de om al
lui Dumnezeu, mersese până la marginea ţării. Lumea venea nebună spre el
ş…]. Era în timpul războiului. Dureri, necazuri şi suferinţe erau
multe. Ţăranii şi intelectualii veneau cu sutele, cu miile de
pretutindeni să-l vadă, să-l audă, să stea de vorbă cu «Sfântul» de la
Sâmbăta".
De aceea aveau să-l cerceteze mulţi
credincioşi, inclusiv cei care doreau să-şi mărturisească faptele
săvârşite pentru idealurile politice, după cum aflăm din declaraţia din
16 iunie 1948 dată Siguranţei: "După câţiva ani de la călugăria mea şi
intrarea în preoţie, mi s-a întâmplat un lucru pe care nu l-am urmărit: o
mare influenţă în popor, o faimă de predicator şi de preot [...].
Printre pelerinii pocăiţi, care vin la mănăstire să-şi mărturisească
vinovăţiile şi să-şi pună conştiinţa în acord cu creştinismul sunt şi
mulţi legionari". Această situaţie a determinat ca Siguranţa/Securitatea
să iniţieze urmărirea informativă asupra părintelui Boca.
Mai mult de atât, părintele Arsenie a
fost anchetat pentru posibilele legături cu legionarii, potrivit
declaraţiei sale din 10 iunie 1948 dată Siguranţei: "În trecut şi în
prezent n-am fost înscris în nici o formaţie politică, n-am activat în
nici un fel şi nici n-am cotizat ca simpatizant. Dovadă că n-am făcut
parte nici din simpatizanţii legionarilor pot să spun că, deşi amator de
cărţi, n-am cumpărat şi n-am citişt] nici o publicaţie legionară. M-am
consacrat exclusiv propovăduirii religiei. Datorită faptului că m-am
consacrat cu toată viaţa creştinismului şi deci luării în serios a
preoţiei, mi s-a răspândit un nume ca atare. Au venit mulţi oameni să-şi
mai pună sufletul în acord cu creştinismul. Au venit şi legionari. Ca
preot a trebuit să-i primesc a sta de vorbă cu ei. Un preot stă de vorbă
cu orice fel de oameni. Poziţia mea preoţească faţă de ei a fost
următoarea: M-am silit din toate puterile să-i dezpoliticianizez
înţelegând prin aceasta ce-i determina să arunce pistolul, răzbunarea,
conspiraţia, subversitatea, jurământul reacţionismului tacit sau
manifest faţă de stăpânirea constituită. Cred că mulţi m-au înţeles şi
lepădând poziţiile greşite au revenit la creştinismul care nu se ceartă
cu stăpânirea [...]. Le-am propovăduit calea împăcării cu Dumnezeu în
funcţie de împăcareşa] cu oamenii, deci şi cu stăpânirea".
În timpul anchetei din 11 octombrie
1955, Nichifor Crainic, anchetat pentru a da informaţii despre părintele
Arsenie Boca, spunea că acesta "este de reală valoare spirituală, care
s-a făcut foarte cunoscut în părţile ardelene, prin viaţa lui personală,
riguros morală, prin predicile lui de o mare putere de influenţă asupra
sufletelor şi printr-o pătrunzătoare artă de a lămuri stările de
psihologie religioasă şi de a da sfaturi duhovniceşti [...]. În scurtă
vreme mănăstirea Sâmbăta de Sus a ajuns un loc de pelerinaje religioase,
sute şi mii de oameni venind să-l asculte pe părintele Arsenie. Până în
anul 1945, dată după care eu nu mai ştiu nimic, mişcarea de la Sâmbăta
de Sus avea un caracter pur religios, fără nici un fel de amestec
politic".
Celebru fiind, căutat de toţi cei
însetaţi de izvorul adevărului de credinţă, părintele Arsenie Boca era
invitat de maicile de la mănăstirea Bistriţa-Vâlcea ca "să cerceteze din
când în când obştea noastră de călugăriţe pentru zidire sufletească",
precum spunea într-o adresă maica stareţă, Olga Gologan, către
mitropolitul Nifon al Olteniei, în data de 10 noiembrie 1944. Cererea de
binecuvântare este dată de către Nifon al Olteniei la 14 noiembrie
1944, pentru ca la 24 noiembrie maica Olga Gologan să roage pe
mitropolitul Nicolae al Ardealului să binecuvânteze venirea temporară a
părintelui Boca la mănăstirea Bistriţa. Vizita duhovnicească a
părintelui la Bistriţa a fost interpretată de organele de Siguranţă, ca o
"activitate politică subversivă" şi, prin urmare, împreună cu monahul
Ieronim Ştefan, a fost arestat.
Părintele Arsenie Boca a fost de
asemenea solicitat de principesa Ileana de Habsburg, în vara lui 1947,
care "a venit la mănăstirea Sâmbăta de Sus, pentru prima dată şi cu
această ocazie am cunoscut-o personal", după cum spunea părintele
nostru, în ancheta penală din 5 octombrie 1955. "Ea venise, continuă
părintele, cu scopul ca să cunoască mănăstirea, să mă cunoască pe mine
şi să-mi asculte predicile mele. După ce am făcut cunoştinţă personal cu
ea, am condus-o la apartamentul mitropolitului şi îmi amintesc că i-a
plăcut aranjamentul de la mănăstire şi peisajul. În discuţiile purtate,
ea şi-a exprimat dorinţa ca eu să merg în vizită la castelul Bran, unde
avea locuinţa. I-am răspuns că nu pot să merg altfel, decât numai cu
aprobarea mitropolitului Bălan".
După obţinerea binecuvântării de la
mitropolitul Nicolae Bălan al Ardealului, principesa Ileana l-a invitat
la Bran în mai multe rânduri, după cum şi aceasta l-a vizitat de mai
multe ori la mănăstirea Sâmbăta. La Bran, spune părintele, "ţineam
predici cu caracter religios în faţa domniţei Ileana şi a unor doamne
care compuneau anturajul domniţei, însă numele şlor] nu le cunosc. La
predicile ţinute de mine mai veneau surorile din spital, medici şi
farmacişti ş…].
Tot la castelul Bran a mai venit şi
regina Elena, şcare] cred că era însoţită de doamnele de onoare. Am
cunoscut şi pe regina Elena; personal, am avut discuţii personalşe] cu
ea, însă foarte puţin, discuţii care s-au rezumat la starea sănătăţii
ei. Alte discuţii nu am avut cu ea ş…].
Alte preocupări pe care le aveam la
castelul Bran, în afară de predici, tălmăceam anumite părţi din
Scriptură şi răspundeam la diferite întrebări care mi se puneau în
legătură cu credinţa. Am făcut o slujbă împreună cu preotul din Bran,
Lascu, la aşezarea pietrei fundamentale a capelei din curtea spitalului
de la Bran.
În afară de preocupările duhovniceşti,
vizitam pe domniţa Ileana, în apartamentul ei, unde am avut şi discuţii
cu ea. Astfel, îmi amintesc că am discutat despre moartea lui Zelea
Codreanu, spunându-mi că în ceea ce o priveşte ea l-a simpatizat şi că
regretă moartea lui, comisă de fratele ei Carol al II-lea, exprimând
următoarele cuvinte: «România este singura ţară în care succesul nu are
succes» şsubl. ns ANP]. S-a referit la succesul pe care îl avea
Codreanu, însă care nu a dus la nici un succes, făcându-l vinovat în
acest sens pe Carol al II-lea".
Acelaşi părinte va merge cu principesa
în diferite locuri din Bucureşti, unde se aflau diferiţi cunoscuţi,
bolnavi, printre care Maria Antonescu şi mama Mareşalului. Aici, de
reţinut este următoarea secvenţă redată de părintele Boca în timpul
anchetei din 1955: "În discuţiile care s-au creat acolo, ştiu că Maria
se plângea că o duce greu, că este părăsită de toţi cunoscuţii ei şi nu
are cu ce se întreţine, iar mama lui Ion Antonescu spunea că nu se poate
împăca în conştiinţa ei: «Cum Dumnezeu a dat posibilitatea acestora (se
referea la conducerea actuală din R.P.R.) şsic!] să-i omoare fiul».
I-am recomandat să nu se răzvrătească
împotriva lui D-zeu, pentru că El ştie ce face şi i-am indicat ca
duhovnic pe preotul Gala Galaction, despre care nu ştiu dacă a fost sau
nu". Întâlnirile cu principesa Ileana au durat până în noiembrie 1947.
La mănăstirea Prislop, fiind duhovnic,
avea să fie cercetat de foarte mulţi credincioşi. Conform unei adrese a
Biroului de securitate Haţeg către Serviciul Judeţean de Securitate
Hunedoara – Deva, din 9 august 1950, se spunea: "Am constatat că
într-adevăr în ziua de 24 iunie 1950 şnaşterea Sfântului Ioan
Botezătorul, n.n. ANP] au fost la această mănăstire foarte mulţi oameni
pentru rugăciuni, din regiunile Braşov, Alba-Iulia şi Sibiu. La fel în
ziua de 4 august 1950 şajunul praznicului Schimbării la Faţă, n.n.,
ANP], s-a îndreptat spre mănăstire un număr de circa 30 bărbaţi şi femei
din judeţul Sibiu.
Tot în această zi, un alt grup de circa
20 bărbaţi şi femei au trecut la mănăstire, care erau din regiunea
Bradului, judeţul Hunedoara. Se observă zilnic trecând asemenea grupuri
în special femei la această mănăstire, care sunt atraşi de preotul
Arsenie Boca ş…] şşi] este căutat zilnic de persoane din Braşov, Sibiu,
Făgăraş şi Bucureşti, ale căror vizite se par foarte suspecte sub
pretextul credinţei (spovedanie), care se prelungesc 3-7 zile şi chiar
mai multe săptămâni".
Autorităţile au intrat în panică
datorită masei imense de credincioşi care mergeau în pelerinaj,
hotărându-se astfel diminuarea fenomenului, prin arestarea celui căutat
pentru îndrumările duhovniceşti.
"Iubiţi pe preoţi acum, până-i mai aveţi!"
În contextul unei căutări permanente
pentru ieşirea din război, printr-o pace separată, în rândurile
guvernanţilor, dar şi al intelectualilor şi politicienilor din opoziţie,
în perioada 1943-23 august 1944, părintele Arsenie avea să fie urmărit
în continuare de Serviciul Secret al Jandarmeriei şi de Siguranţă. Mai
exact, Mitropolia Ardealului organiza la începutul anului 1944 "o serie
de misiuni religioase, cu ajutorul celui mai eminent călugăr al
mănăstirii Brâncoveneşti, de la Sâmbăta de Sus, Făgăraş, anume Arsenie
Boca. Prima misiune de acest fel a avut loc duminică ş30 ianuarie 1944 –
praznicul Sfinţilor Trei Ierarhi, n.n.] la Sălişte şi va urma apoi la
Sibiu şi pe valea Hârtibaciului. Din predicile susnumitului se reţine
şcă] lumea desprinde o gravă acuzaţie la adresa Germaniei, care s-ar fi
ridicat cu război împotriva rânduielilor firii şi ale lui Dumnezeu".
Acţiunea era încurajată şi popularizată de Biserică prin publicaţia
rurală "Lumina Satelor". Rugăciunile iniţiate de mitropolitul Nicolae
Bălan, împreună cu părintele Arsenie Boca au continuat la Sibiu, la data
de 20 februarie unde, conform unei note informative, catedrala "a fost
transformată în loc de pelerinaj, ea dovedindu-se neîncăpătoarea pentru
marele număr de credincioşi şi «ostaşi ai Domnului» veniţi din diferite
părţi ale Ardealului, pentru a asculta predicile călugărului Arsenie
Boca".
După evenimentele de la 23 august 1944,
părintele Boca avea să fie din nou urmărit, de data aceasta de Siguranţa
comunizată, din cauza documentelor care îl incriminau de "activitate
legionară". Mai exact, în cadrul campaniei de purificare de "elementele
legionare şi fasciste" a aparatului de stat, acţiune ce a atins şi
Biserica Ortodoxă Română, din ordinul expres al ministrului Cultelor,
preotul Constantin Burducea, monahii Arsenie Boca şi Ieronim Ştefan de
la mănăstirea Sâmbăta, aflaţi la mănăstirea Bistriţa Vâlcea, sunt
reţinuţi. De ce? Nu se spune în adresa Siguranţei Râmnicu Vâlcea către
Direcţiunea Generală a Poliţiei-Siguranţă, din data de 23 iulie 1945.
Dar, putem susţine, că aceasta s-a făcut din suspiciunea de "activitate
legionară de la mănăstirea Bistriţa", după cum se reflectă în raportul
comisarului Filip Nicolae, şeful Siguranţei Râmnicu-Vâlcea, din iulie
1945: "În ceea ce priveşte activitatea politică şla mănăstirea
Bistriţa], putem lansa presupunerea (subl. ns ANP) bazată pe un adevăr
mai mult decât propozabil, că în această mănăstire mai dăinuieşte încă o
atmosferă de simpatie vădită pentru legionarism, aceasta cu atât mai
mult că aici a fost locul în care a fost internat ex-Mareşalul
Antonescu, care era vizitat des la timpul său de corifeii şi promotorii
politicii naziste şi legionare, astfel că aceştia au ştiut să lase urme
adânci şi reminiscenţe care nu pot dispărea cu uşurinţă, decât printr-o
completă despărţire a celor ce au fost în trecut prin aceste locuri, în
caz contrar germenul conducător al distrugerii şi subminării noastre
politice va găsi aici un teren slab şi propice dezvoltării lui".
Prezenţa preotului nostru la Bistriţa,
în viziunea aceluiaşi comisar, era următoarea: "Venirea călugărului
Arsenie Boca prin aceste locuri, deşi nu este dovedită (subl. ns. ANP)
cu probe materiale, că ar putea fi pusă în legătură cu vreo activitate
politică subversivă, însă cum am arătat, presupunerile noastre fiind
bazate pe realităţi politice, nu pot fi dezminţite. Adevărat este că sus
numitul era des vizitat de mult tineret (studenţi, studente) şi tineri
ofiţeri, iar la mănăstirea Sâmbăta era în contact strâns cu tineretul ce
nutrea idei şi avea legături cu cercurile maniste". Şi totuşi ajunge la
concluzia că, "ieromonahul Boca nu şi-a manifestat niciodată şi sub
nici o formă în predicile sale vreun crez politic, aspect constatat şi
în urma ţinerii predicilor la şmănăstirea] Horezu".
Altfel spus, datorită popularităţii de
care se bucura părintele şi în condiţiile în care fusese chemat la o
mănăstire "legionară", organele Siguranţei aveau în vedere o posibilă
manifestare legionară de proporţii, în circumstanţele în care acestea
încercau să preîntâmpine orice acţiune de iniţiativă legionară.
Când a fost arestat părintele Boca nu
rezultă din filele dosarului penal, însă aflăm că acesta împreună cu
monahul Ieronim Ştefan, erau predaţi la 23 iulie de Siguranţa Râmnicu
Vâlcea către DGP-Siguranţă. Astfel, la 25 iulie, şeful Siguranţei
Generale ordona executarea "completarea cercetărilor şi şa unui] referat
de situaţie. Vor fi căutaţi la fişele Aşrhivei ] Sşiguranţei] şi se vor
cere antecedentele telefonic prin poliţiile respective, ss/Cernăianu".
În jurul datei de 30 iulie 1945, cei doi aveau să fie eliberaţi din
arestul Siguranţei Generale, la ordinul ministrului Afacerilor Interne.
Potrivit documentelor consultate de noi,
cei doi monahi arestaţi la Râmnicu-Vâlcea, au dat două declaraţii, sub
formă de autobiografii, datate 17 iulie 1945, în care aceştia şi-au
descris viaţa în linii mari, până la momentul reţinerii. Părintele Boca a
relatat ce l-a determinat să se închinovieze şi a afirmat răspicat
neaparteneţa sa la Mişcarea legionară, dar mai ales despre modul său de
trăire monahală, de fapt ceea ce l-a făcut celebru şi atât de căutat. Al
doilea monah, Ieronim Ştefan, deşi fusese încurajat şi el de membrii
legionari să adere şi să se manifeste în spirit legionar, a declarat că
nu a dorit să se implice în politică, alegând în cele din urmă viaţa
monahală de la Sâmbăta de Sus.
În aceeaşi ordine de idei, arestarea
părintelui Boca, suspectat de "activitate legionară" încă din 1943 şi
prezenţa sa la mănăstirea Bistriţa trebuie încadrate în contextul
evenimentelor care se desfăşurau după momentul 23 august 1944. Potrivit
art. 15 din Convenţia de armistiţiu semnată de statul român la Moscova,
se prevedea ca "organizaţiile fasciste" să fie interzise. Ceea ce s-a şi
făcut de altfel. În acest sens avem ordinul circular nr. 23.987 din 22
decembrie 1944 al ministrului Afacerilor Interne prin care dispunea
procedura de arestare a celor "care au făcut parte din fosta Mişcare
legionară" sau care simpatizaseră cu aceasta.
Spre cele veşnice
Ultima acţiune de urmărire desfăşurată
de Securitate împotriva părintelui Arsenie Boca, pe care am găsit-o
consemnată în dosarul de urmărire informativă o avem din perioada 5
februarie 1975-29 septembrie 1989, cu întreruperi mari. Primul document
găsit este o adresă a Inspectoratului de Securitate al Municipiului
Bucureşti către unitatea specială "S", în care se cereau date despre
"persoanele cu care are relaţii pe linia cultului ortodox din capitală
şi provincie. În caz că aceştia urmează să se întâlnească să ni se
comunice din timp pentru a se lua măsurile respective". Problema era
urmărită de căpitanul Simion Gheorghe cu indicativul 111/SG, deci de la
Direcţia a I-a – Informaţii Interne, problema cultul ortodox. Probabil
că acest demers era rezultatul unei relatări sau precizări despre
părintele Boca într-o notă informativă din munca de securitate
desfăşurată în cercurile ortodoxe din Bucureşti.
Abia la 3 septembrie 1975 mai avem
informaţii în nota dată de sursa "Barbu", atunci când acesta fusese
instruit de ofiţerul de legătură pentru a merge în vizită la şantierul
de pictură de la biserica Drăgănescu (azi oraşul Mihăileşti, jud.
Ilfov), unde lucra părintele Boca. Însă, avea să nu-l găsească deoarece
acesta se afla în concediu. Privitor la acest document trebuie spus că
nu face parte dintr-o muncă organizată, ci este ceva secvenţial, un caz
care ulterior, în supravegherea informativă deschisă în anii '80
împotriva părintelui Boca avea să constituie material probatoriu în
urmărire. Afirmaţia ne este întărită de câteva documente emise ulterior
şi care sunt simple verificări ale Securităţii strânse de ofiţerul care a
avea să-l urmărească în anii ultimului deceniu comunist.
Documente mai apar în anul 1984. Este
vorba de două note informative date de informatorul "Tâmplaru Ion"
maiorului Cocârlea Constantin de la Securitatea oraşului Sinaia, în care
vorbeşte de noua situaţie a părintelui Arsenie Boca – retragerea la
pensie din activitatea de pictor bisericesc, din cauza vârstei şi
sănătăţii cu care se confrunta, la Sinaia, pensie asigurată de
Patriarhia Română şi despre fostele maici cu care se întâlneşte. În
privinţa acestor două documente sunt de precizat câteva amănunte
interesante. Se face referire în cadrul dialogului dintre părinte şi
informator la perioada detenţiei, unde relatează "Tâmplaru Ion": "A fost
cercetat şi de securitatea sovietică, însă nu a fost găsit vinovat",
aspect pe care nu l-am găsit în altă parte. Se mai vorbeşte despre viaţa
sa cotidiană: "Nu primeşte şi nu face vizite, neavând relaţii în
Sinaia. Uneori face plimbări prin zonă împreună cu fostele măicuţe.
Lunar merge la Bucureşti pentru a-şi ridica pensia de la Patriarhie,
însă intenţionează să-şi transfere pensia la Sinaia". Un ultim aspect
este cel privitor la instrucţiunile date informatorului de ofiţerul de
legătură. La prima notă, din 4 iunie 1984, i se dă ca sarcini "să
stabilească dacă posedă la domiciliu literatură necorespunzătoare şi
legionară; deplasările pe care le face şi scopul lor; comentariile ce le
face, privitoare la relaţiile cu diferiţi preoţi; dacă are un rol de
întrunirea şi coordonarea activităţii celor 12 călugăriţe cu care
domiciliază".
La 8 ianuarie 1985 se va aproba raportul
cu propunerea de supraveghere informativă a părintelui Arsenie Boca.
Iniţiativa se făcea pentru "stabilirea poziţiei şi activităţii actuale,
fost membru legionar". Măsurile propuse erau: "Dirijarea sşursei]
«Florea» şi «Tâmplaru» cu sarcini pentru stabilirea poziţiei şi
comportării prezente a relaţiilor pe care le are şi natura acestora
[...]; efectuarea de investigaţii la domiciliu pentru a stabili
preocupările ce le au relaţiile şi natura lor [...]; contactarea
periodică în scop de descurajare şi influenţare pozitivă; Măsuri pe
linia gr. «S» Sinaia". Termenul era între 30 septembrie – 30 decembrie
1989.
De fapt, pe cine urmărea Securitatea? Pe
un părinte hăituit aproape toată viaţa de poliţia politică, un om care
în februarie 1988 făcea paralizie facială şi la piciorul stâng şi
suferea de inimă – făcuse un infarct, motive pentru care a fost internat
într-un spital din Bucureşti, un slujitor al Domnului care nici
rugăciunile nu le mai putea rosti.
Şi totuşi ofiţerul Cocârlea Constantin
raporta către superiori că în data de 10 aprilie 1989 îl vizita pentru
"a verifica datele furnizate de informatorul «Tâmplaru»", unde a
constatat: "Am încercat să discut cu el, însă cu greu am putut comunica
cu el, deoarece are o pareză facială şi abia se poate percepe ce vrea să
spună". Iar note informative se dădeau în continuare, cum este cea dată
de "Florea Gh" la 28 septembrie 1989, în care spunea: "Cei apropiaţi
lui sunt îngrijoraţi de starea sănătăţii şi au făcut pregătirile
necesare pentru situaţia în care ar deceda".
La 29 septembrie 1989 maiorul de
securitate Cocârlea Constantin propunea scoaterea din supravegherea
informativă a părintelui Arsenie Boca. Acesta îşi motiva iniţiativa pe
următoarele criterii: "Din măsurile întreprinse rezultă că nu desfăşoară
activitate duşmănoasă împotriva orânduirii noastre socialiste şi nu
întreţine relaţii cu elemente urmărite. În prezent este grav-bolnav,
imobilizat la pat şi nu mai prezintă interes pentru securitatea statului
[…] şi rămâne în evidenţele de Securitate". Cererea a fost aprobată la 7
octombrie 1989.
În ziua de 28 noiembrie 1989 părintele
Arsenie Boca a trecut în rândul celor drepţi. A fost prohodit în ziua de
4 decembrie 1989 la mănăstirea Prislop cu participarea unei mulţimi
impresionante de oameni care au dorit să-i aducă omagiul.
Concluzii
După această parcurs istoric încercăm să
tragem câteva concluzii privitoare la marele duhovnic. Încă de la
început am observat un apetit al organelor informative din România,
indiferent de perioada istorică sau regimul politic, pentru a-l acuza pe
părintele Boca de activitate în Mişcarea legionară.
Încă de la început, fiind în acele
perioade tulburi, în care România cunoştea transformări politice
marcante, părintele a încercat să prevină politizarea vieţii religioase
care se clădea la mănăstirea lui Brâncoveanu. Însă, din dorinţa de a
preveni a ajuns ca el să fie acuzat de ceea ce se ferea. Apoi, la
venirea regimului de sorginte sovietică, noii "democraţi", în cadrul
amplului plan de diminuare a vieţii religioase din România, l-au adus pe
părintele pe scena activităţii legionare, acuzându-l de colaborare cu
vârfurile legionare. De fapt, pentru că aici este cheia problemei în
cazul acestui părinte şi poate servi ca model pentru alte situaţii,
acolo unde se întemeia un grup de trăitori creştini după coordonatele
unui duhovnic exista temerea, din partea puterii politice, că acesta
poate fi manipulat împotriva siguranţei statului. Astfel de mişcări
religioase îmbrăcate în haina legionară - care în cazul părintelui Boca
nu s-a putut dovedi, dar s-a crezut - apoi asocierea acestuia la
grupurile de rezistenţă din munţi – constituiau, în viziunea factorilor
politici, un atentat la siguranţa statului. Precum, ne încredinţează şi
maica Zamfira Constantinescu: "Părintele a fost cercetat întotdeauna
pentru popularitatea pe care a avut-o, fiindcă se bănuia că acolo unde
este adunare de oameni trebuie să fie şi instigaţie".
Mai mult, vacanţele spirituale pe care
studenţii le făceau după 1946 la Sâmbăta părintelui Boca reprezenta un
pericol pentru intenţiile de viitor al comuniştilor pentru generaţiile
tinere, educarea în spiritul socialist şi clădirea "omului nou".
Din concepţiile părintelui Boca şi care
de altfel le-am găsit în documentele consultate putem reliefa pe cea
referitoare la relaţiile stat-Biserică, mai ales în perioada în care a
suferit cel mai mult. În această privinţă redăm un pasaj din nota dată
de "Rafael" din 22 iunie 1967: "Eu n-am făcut politică niciodată şi nici
nu voi face. Mă voi încadra şi voi respecta legile ţării, dându-mi
exemplu din Biblie când la Iisus au venit evrei cu o monedă cu efigia
împăratului, voind să vadă ce spune. Iisus a spus daţi Cezarului ce-i a
Cezarului şi lui Dumnezeu ce-i al lui Dumnezeu". Cât despre comunism,
informatorului i-a împărtăşit: "Mi-a spus că o doreşte din suflet ca să
se coboare şi cei din zgârâie nori cu picioarele pe pământ. I-am spus că
dacă ar învinge comuniştii peste tot globul, în timp s-ar desfiinţa
biserica".
În anul 1976, acelaşi părinte Boca să
spună, pe când picta biserica Drăgănescu, spunea în dialog cu
informatoarea "Vicol Tatiana": "Conducerii de astăzi nu le trebuie
mănăstiri. Ei au lăsat câteva mănăstiri istorice şi atât. Ei vor ajunge
să cuprindă întreg pământul şşi] vor conduce lumea. Până atunci va fi
bine de noi. Atunci se va vedea care este creştin adevărat, că va răbda
toate. Care nu va cădea în valul lumii.
Eu am zis: eu nu cred că vor ajunge să
cuprindă tot pământul, mai ales că sunt oameni fără credinţă. Arsenie
Boca a răspuns: Sunt îngăduiţi de D-zeu şi le ajută să pună stăpânire pe
întregul glob pământesc […]. Nu te pune cu ei rău, ci să fi
credincioasă, că D-zeu este în orice loc ca şi la Ierusalim ca şi la
noi. Căci biserica din inima noastră nimeni nu o poate dărâma.
Eu am zis: că după desfiinţarea
mănăstirii au venit mai multe maici aici la mine să mă vadă şi cineva
m-a pârât şi am fost chemată la partid, unde mi-a[u] făcut observaţie.
El mi-a răspuns: pentru vina lui s-au
scris 800 de pagini. Însă acum cine ştie câte or fi. O fi trecut de
1000. Să ştii că sunt pândari puşi (subl. aut.) de ei, să ne pândească
pe fiecare în parte. Însă, D-zeu cere de la noi faptele şi sufletele,
atât. Trebuie să fim dezbrăcaţi de orice şi numai pe D-zeu să-l avem în
suflet".
Aici este de observat concepţia care o
avea părintele privitoare la trăirea religioasă a monahilor după
scoaterea forţată din mănăstiri. Se poate constata o adaptare a foştilor
vieţuitori în condiţiile impuse de regimul comunist şi anume refugiul
în inimă, spre o trăire spirituală interioară, permanentă, impusă de
noile condiţii politice. Credem că numai astfel puteam încheia acest
excurs în viaţa unui Om, a unui Slujitor de oameni, a unui slujitor care
a ascultat de porunca lui Dumnezeu.
(Adrian Nicolae Petcu - Revista Rost, nr. 20 din octombrie 2004)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu